mag ik mensen met mijn tweede reikigraad behandelen?

Mag ik met mijn 2e reikigraad mensen behandelen? En moet ik dan gelijk mij aanmelden bij de KVK? Mijn reikilerares vertelde mij dat als ik geen reiki les wil geven ik ook niet de derde en dus mastergraad hoef te halen. Dit wil ik dan ook niet. En ik wil hooguit 3 mensen in de week gaan behandelen en niet eens de gebruikelijke kosten vragen, dus veel geld zal er ook niet in omgaan. Het ligt niet in mijn aard zo veel geld te vragen en bovendien ben ik geen master.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
bamibal
7 jaar geleden
Jij mag best mensen behandelen. Ik ook, en ik heb niks met Reiki te maken.
Z512099
7 jaar geleden
Ik zou in uw plaats toch die derde halen, stel dat je later toch wil lesgeven hierin ( misschien vindt je dat leuker ) dan heb je al die mastergraad.
Cryofiel
7 jaar geleden
Voor jou is het dus meer een hobby dan een beroep. Waarschijnlijk omdat je echt gelooft dat Reiki iets doet. Mag je mensen behandelen? Ja, dat mag. Ik vermoed dat ik dat ook mag, en als ik het mag, mag jij het natuurlijk ook. Moet je de derde graad halen? Nee, die is alleen nodig als je volgens de regeltjes van de Reiki-leer Reiki-les wilt gaan geven. Dat wil jij niet, dus heb je die derde graad niet nodig. Overigens mag je ook best Reiki-les geven zonder die derde graad. Als je de leer goed hebt bestudeerd en als je de nodige sociale vaardigheden hebt om les te geven, kun jij prima Reiki-lessen geven. Alleen zullen jouw lessen, en ook jouw leerlingen, niet worden erkend door het Reiki-genootschap. Maar inhoudelijk maakt dat niets uit, jouw leerlingen zullen precies even goed zijn als de leerlingen van iemand die wél die derde graad heeft gehaald.
Amadea
7 jaar geleden
Tja, is het taalkundig bedoeld of gaat het om wat met de vraag geïmpliceerd wordt? Behandelen is wat anders dan lesgeven. Om wat voor behandeling gaat het dan?
Thecis
7 jaar geleden
@amadea, het gaat om reiki-behandelingen naar ik mag aannemen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Zo interpreteer ik de vraag ook: mag je Reiki-behandelingen geven als je de tweede Reiki-graad hebt gehaald? En is het nodig jezelf in te schrijven bij de KvK als je zulke behandelingen wilt geven?

Antwoorden (2)

Wat betreft Reiki, ook als je Reiki II hebt gedaan, mag je mensen behandelen. Symbolen heb je gehad om te helpen, alleen niet de symbolen of iemand te initiëren.
Dus wat dat betreft, kom je geen probleem tegen.

Nu wat betreft de KvK en belastingdienst. Voor het opzetten van een bedrijf, moet je een KvK nummer hebben. Sommige mensen krijgen alternatieve geneeswijzes vergoed, maar alleen als je een KvK (en dus ook een btw-nummer) hebt. Maar bij de meeste (zorg)verzekeraars is een Reiki behandeling al lang geleden uit het pakket gehaald.

Nu wil je een (erg) laag inkomen genereren. Belastingtechnisch kan je dit ook zonder bedrijf doen, maar moet je het wel meenemen in je belastingaangifte. Al naar gelang andere inkomsten, zal je over het verdiende geld belasting moeten betalen.
(waarbij ik er uiteraard van uit ga dat je alles keurig netjes wit wilt afhandelen).
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Houd wel rekening met de kosten van je Reiki-, cursus, reizen en literatuur. Ten minste wanneer je die eerder nog niet hebt afgetrokken als kosten.
Pas dan is het een inkomstenbron en geen liefhebberij.
Thecis
7 jaar geleden
Als prive mag je opleidingskosten ook aftrekken, alleen dan heb je een drempelwaarde van 500 euro(uit het hoofd). Reiskosten vallen daar niet onder, literatuur mag je wel aftrekken als studiekosten.
Als je dat gedaan hebt, wordt het nog niet automatisch een inkomstenbron. Dit wordt het wel zodra je een zakelijke belastingaangifte gaat doen.
Je stelt twee losstaande vragen die niets met elkaar te maken hebben:

1. Mbt die Reikigraad: Het geven van reiki behandelingen is vrij. Iedereen mag dat doen, ook zonder opleiding of goedkeuring.
2. Mbt de KVK. Als je structureel geld verdient met reiki behandelingen (er is sprake van 'bedrijfsmatige activiteit'), dan ben je ondernemer en moet je je inschrijven bij de KVK etc. De grens tussen wel/niet ondernemen is soms vaag.