Hoe ver kan hypnose pijn reduceren?

Stel je moet kortstondig veel pijn doorstaan kun je dat d.m.v. hypnose wegnemen? Ik denk bijvoorbeeld aan een operatie zonder verdoving.

En zou het ook werken voor chronische pijn? Of kun je niet 'chronisch' onder hypnose zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat lijkt mij sterk. En je wilt toch niet de rest van je leven onder hypnose zijn? Dat lijkt me in ieder geval niet verantwoord. Een verdoving of helemaal niets zijn de opties. Zou toch maar voor de verdoving gaan(zonder verdoving is ook vaak geen optie die je krijgt). Bij chronische pijn zou ik eerder denken aan accupunctuur! Hier heb ik van meerdere mensen goede berichten over gehoord.

Het beste antwoord

Ja, er zijn al kleine operaties onder hypnose uitgevoerd.

In Sanavisie in Mill ( Nederland ) is onlangs een operatie uitgevoerd onder hypnose.
Anesthesioloog Geert-Jan van Geffen van Radboudumc bracht de 48-jarige patënteop eigen verzoek onder hypnose, waarna plastisch chirurg Stijn Bauland haar probleemloos kon opereren. - See more at: http://www.skipr.nl/actueel/id23231-ook-in-nederland-operatie-onder-hypnose.html#sthash.sa1fKsEH.dpuf
De kliniek voor plastische chirurgie heeft daarmee een primeur voor Nederland. De ingreep betrof een ooglidcorrectie. - See more at: http://www.skipr.nl/actueel/id23231-ook-in-nederland-operatie-onder-hypnose.html#sthash.B5XMsOkT.dpuf

Om pijn op te lossen zijn er zoveel technieken dat het onmogelijk zou zijn om ze allemaal op te noemen.
Er zijn 4 basisprincipes.
Dissociatie
Revivicatie
Symboliek
Vooronderstellingen

Hypnose kan zeker helpen bij chronische pijn. Dit werkt door via hypnose te leren om je emotioneel meer af te sluiten van de pijn. "Suggesties voor diepe relaxatie en suggesties gericht op het verminderen van emotioneel ongemak van pijn zijn voor de patiënten het makkelijkst te leren".
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar zit wat in... Er is dan wel flink wat eigen inzet nodig natuurlijk. En is dit bij iedere persoon mogelijk? Kan me voorstellen dat dit bij sommige persoonlijkheden lastig is. Denk dat ik toch maar voor acupunctuur zou gaan :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat werkt ongeveer op precies dezelfde manier, MKB ; de therapie zelf doet in principe niets, maar kan zeer werkzaam zijn door de kracht van suggestie en het placebo-effect dat daarmee in werking wordt gesteld.

Andere antwoorden (1)

Pijn kent een hele grote emotionele component ; dat betekent dat de pijn zelf niet goed meetbaar is - en je de pijn van de een ook niet kunt vergelijken met die van een ander - en dat hoe je je voelt, hoe je er over denkt en hoe je er instaat, voor een groot deel vatbaar is voor (auto)suggestie.

Dat maakt dat hypnose - wat feitelijk niets meer is dan je openstellen voor suggestie, zij het in soms extreme mate - heel goed kan helpen tegen pijn.

Belangrijk is daarbij dus wel dat je daadwerkelijk openstaat voor de suggestie dat hypnose kan helpen / werken. Het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een pijnstiller die een chemische stof afgeeft en daardoor werkt ; 'hypnose' doet zelf niets. Ook zonder hypnose kun je door jezelf bepaalde denkpatronen aan te leren . eigen te maken anders 'in je pijn staan" en het anders ervaren. Hypnose is daarmee vooral een hulpmiddel om je eigen genezend of pijnstillend vermogen aan te kunnen spreken.

Je kunt inderdaad niet chronisch onder hypnose zijn. Je kunt wel door hulp van hypnose leren anders met je pijn om te gaan en het anders te ervaren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar heeft hypnose dan helemaal geen chemische uitwerking ook al zijn die dan lichaamseigen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, hypnose doet in feite helemaal niks. Met de kanttekening dat we niet weten welke chemische processen in de hersenen verantwoordelijk / betrokken zijn bij suggestie / het placebo-effect. Daar zijn ongetwijfeld verschillende neurotransmitters bij betrokken. Die zijn echter niet per definitie afhankelijk van hypnose ; suggestie kan op alle mogelijke manieren opgewekt worden, en anders leren denken kan ook heel BEwust.