Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De lever slaat vitamine B12 op in de lever. Weet iemand ( om en nabij ) wat de opneembare max. capaciteit is van de lever betreffende vitamine B12?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij is dat bij iedereen anders.je moet boven een bepaalde lijn zitten,de rest plas je gewoon uit

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De maximale opslag capaciteit van cobalamin of vit. B12 in lever bedraagt tussen de 3 en 5 mg. Dit is afhankelijk van geslacht, leeftijd, ziekte en veel andere genetisch en omgevingsfactoren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

heb ff gezocht ; minimaal 100 pmol/l alles eronder is tekort alles erboven is goed .je kan niet meer dan nodig opnemen .de rest plas je uit .het eea hangt ook nog samen met bv foliumzuren ed .sommige mensen maken het nooit zelf aan ( zoals ik) en krijgen een injectie om de zoveel tijd.dan is er vaak ook een gen 2 fout.ook kan er een afwijking zijn in de aanmaak van een bepaald enzym
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vitamine b12 word opgenomen in het einde van de dunne darm ,en door het gehele lichaam.Je kunt niet precies zeggen wat de capaciteit van de max.opneembare b12 is,dat ligt aan de te korten van de vitamine b12 in je lichaam en aan de ziekte die misschien aanwezig is,of ontsteking.Dit moet vast gesteld worden door bloedonderzoek.Is er spraken van bloedarmoede dan hebben pillen geen zin en moet dit opgelost worden met injectie"s.Ik hoop dat je hier wat aan heb.

Toegevoegd na 5 uur:
Je huisarts weet wel hoeveel capaciteit je lever opneemt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding