mag een homeopaat de eigen familie behandelen?

Mag een familielid dat homeopaat is op basis van informatie van een ander familielid medicatie voorschrijven? Er heeft geen consult plaatsgevonden en er is geen diagnose van een arts.

Toegevoegd na 1 dag:
Dit familielid heeft een 6 jarige opleiding voor klassiek homeopaat gevolgd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook familieleden zullen moeten verantwoorden wat ze voorschrijven. Dus het kan wel, maar als er gecontroleerd wordt moet er wel een goede reden zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een homeopaat mag geen medicijnen voorschrijven, tenzij hij/zij een arts is. De homeopaat mag alleen geschud water en dergelijke voorschrijven, maar dat is geen medicatie. Volgens mij is het dan irrelevant of het een familielid betreft of niet.
tinus1969
9 jaar geleden
Wat voor medicatie? Is het een officieel recept voor een geregistreerd geneesmiddel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Nederland is 'homeopaat' ook geen beschermd beroep dus iedereen mag zich 'homeopaat' noemen en homeopathische middelen voorschrijven aan wie dan ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mijn huisarts mag het namelijk niet omdat er een gedragscode is dat ze niet de eigen familie mogen behandelen maar ik kan dat nergens vinden. Het gaat om best zware middelen vergelijkbaar met ritalin. Alleen dan dus homeopatisch.
tinus1969
9 jaar geleden
Hoemopathische ritalin? En wat is dat dan?
Cryofiel
9 jaar geleden
Het zal om een onwerkzame stof gaan, waarvan iemand die in homeopathie gelooft *beweert* dat de werking net zo sterk is als die van ritalin. In werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Homeopaten hebben geen algemene gedragscode omdat het geen beschermd beroep is. Gelukkig hebben ze ook geen 'zware middelen'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar je kan toch niet zomaar iets gaan slikken ookal is het homeopatisch? (ik geloof er zelf ook niet in) Want de apotheek zei dat het gevaarlijk kan zijn omdat het gezegde "baat het niet dan schaad het niet" hier niet op van toepassing is omdat er vaak toch allerlei chemische verbindingen inzitten.
Het middel waar het om gaat heet LTO3.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is geen homeopathish middel maar een voedingssupplement. "Capsules met L-Theanine uit glutaminezuren, natuurlijke extracten van viskuit (Sementis*) met daarin 21 - 31% als antioxidant werkend zee-DNA en Glidkruid (Scutellaria lateriflora – alleen bovengrondse delen)." https://www.smartvital.eu/product_info.php?products_id=2&XTCsid=1195107d5491e0913c72fcfae8c946c9 Oftewel wat aminozuren en ditjes en datjes. Een "als antioxidant werkend zee-DNA" is TOTAAL ONZIN. 36,50 Euro voor 90 pilltjes ... kassa! Het zal niet al te gevaarlijk zijn en als je er in gelooft werkt het misschien wel ...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze moeten aan mijn neefje van 6 worden gegeven omdat hij op school niet goed kan werken, snel afgeleid enzo. Maar ik vind het echt kwalijk dat iemand dit zomaar doet zonder dat het jongetje getest is door een psychiater op adhd of autisme ofzo.
Je kan toch niet zomaar lukraak wat pillen in een kind stoppen? Ik maak me daar zorgen over. De site die jij noemde had ik ook al gevonden en ook op het viva forum gelezen en omdat er daar mensen zijn die zeggen dat ze er zo'n lekkere roes van krijgen (?) ben ik dus verder gaan zoeken. Ouder van dit neefje is nogal timide die gaat overal in mee :-(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voedingssupplementen mogen (volgens de wet) lukraak aan mensen geadviseerd worden. Ze mogen alleen niet als geneesmiddel aangeprezen worden. Als je neefje echt problemen heeft (met de nadruk op ALS) zou het beter zijn te beginnen bij de huisarts, Maar ... de ouders gaan er over, dus die zullen dat moeten beslissen.
Cryofiel
9 jaar geleden
@pinkelephant, de apotheek heeft in zoverre gelijk dat "de" homeopathie niet bestaat. Er is de klassieke homeopathie; die is gebaseerd op een achterhaald (sterker nog: onzinnig) idee, en gelukkig zijn de meeste middeltjes die klassiek homeopathen voorschrijven werkingsloos. Maar er zitten soms middeltjes tussen die wel degelijk een werking hebben. Die werking kan neutraal, positief, of negatief zijn. Je loopt dus een risico als je niet heel goed weet om *welk* middel het gaat, dus is het terecht dat de apotheker voorzichtig is. Daarnaast zijn er andere vormen die zich weliswaar "homeopathisch" noemen, maar die dat niet zijn. Fytotherapie is het bekendste voorbeeld. Ook daarvoor geldt dat sommige middelen positief, neutraal, negatief, of werkingsloos kunnen zijn. Dus ook in dat geval is voorzichtigheid geboden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Zoals al uit mijn vorige reactie blijkt, heeft de apotheker ook gelijk wanneer hij zegt dat "baat het niet dan schaadt het niet" een misleidende, want foute, aanname is. Helaas mogen homeopathen van alles wat in de geneeskunde verboden is. Zoals het lukraak voorschrijven van allerlei ongeteste middeltjes. Het is moreel verkeerd, maat wettelijk toegestaan - helaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Worden die mensen dan helemaal niet gecontroleerd?
Ja zal wel een wc-eend onderzoek zijn dan... En negatieve ervaringen over dat spul kan ik dus nergens vinden, alle mensen schrijven dat het zo supergoed werkt.
Dan heb ik dus direct mijn bedenkingen, maar stel dat het wél zo zou zijn dat slikt dat kind dus iets wat effect heeft op zijn hersenen en zenuwstelsel zonder dat er iets is vastgesteld bij hem en wat voor gevolgen heeft dat op langere termijn? Ik kan me er uiteraard niet al te veel mee bemoeien aangezien het hier om familierelaties gaat en je de contacten ook nog een beetje positief wil houden, maar ik vind dit echt heel erg. Dus je kunt overal de term voedingssupplement opzetten en dan mag je het zonder recept verkopen en inzetten voor vanalles en nog wat?
Raar land, dat Nederland.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag er alleen voedingssupplement opzetten als het niet teveel kwaad kan in de voorgeschreven dosering. Als je iets als geneesmiddel wilt verkopen moet het werken, maar voor een supplement hoeft dat niet. Tja, mensen laten zich maar al te graag voor de gek houden ...

Antwoorden (1)

Een homeopaat mag de eigen familie behandelen - waarom zou dat niet mogen?

Echter, wat je hier beschrijft is dat de homeopaat iets voorschrijft op basis van informatie van een ander. Dus zonder de patient zelf te hebben gezien.

Als deze persoon dat doet, betekent dat dat hij GEEN homeopaat is. De homeopathie legt immers nog veel sterker dan de geneeskunde de nadruk op het feit dat iedereen uniek is. Een homeopaat zal dus de patient zelf willen zien (spreken en onderzoeken). Als jij en ik dezelfde klachten hebben, zegt de homeopathie namelijk dat een middel dat mij zal helpen, voor jou wel eens heel slecht zou kunnen zijn, en dat een middel dat voor jou heel goed is voor mij juist giftig zou kunnen zijn.

Dit is een basisprincipe van de homeopathie.

Iemand die zich niet aan dit basisprincipe houdt, is dus geen homeopaat.

Kortom, jouw familielid mag jou iets voorschrijven (dat zou hij ook mogen doen als hij wel een homeopaat zou zijn), maar door de manier waarop hij dit nu doet laat hij zien dat hij geen homeopaat is.

En, net als bij een arts, heb je ook bij deze persoon het recht geen gebruik te maken van datgene wat hij voorschrijft. (In dit geval zou ik van dat recht gebruikmaken...)

Toegevoegd na 1 dag:

Ik lees nu je toevoeging.

ZEKER de klassieke homeopathie heeft als leidend principe dat elke patient uniek is. Een middel mag pas worden voorgeschreven na zorgvuldig onderzoek van de patient. Niet alleen op de ene klacht die nu optreedt, maar het hele gestel van de patient moet worden beschouwd.

Jouw familielid heeft dus de opleiding voltooid, maar zijn handelswijze druist in tegen alles wat hij daar heeft geleerd.

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dankjewel voor je antwoord. ze hebben het kind natuurlijk wel gezien op verjaardagen enzo maar er is geen consult geweest.