Is een hoge dosis L-Lysine gevaarlijk?

Ik gebruik L-Lysine van Solgar al jaren als remedie tegen koortslip. Het voorkomt de uitbraak vaak, maar helaas niet altijd.
Als een koortslip doorbreekt dan verhoog ik de dosering, tot wel 8 tabletten van 1000 Mg. Persoonlijk heb ik het gevoel dat de hoge dosering het genezingsproces verkort.

Mijn vraag: Zijn er bijwerkingen? Of heeft de dosering boven het ADH geen effect en verlaat het je lichaam via de urine?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
43.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet of nauwelijks bijwerkingen.
Meer dan 1500 tijdens een uitbraak is niet nodig.
En meer uitleg en tips:
http://www.naturafoundation.nl/monografie/L-Lysine.html
http://www.optimalegezondheid.com/koortslip-lysine/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat minder positief is, is dat heel veel lysine zorgt dat er minder arginine word opgenomen.
En ook dat zit niet voor niks in voeding.
Grote problemen zijn niet bekend, maar ik zou niet overdrijven met de lysine, want ik denk dat we veel nog niet weten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arginine
http://www.naturafoundation.nl/monografie/L-Arginine_en_L-Ornithine.html

Antwoorden (1)

Nee. Voor zover bekend veroorzaakt L-lysine in de aangegeven dosering geen bijwerkingen. Ook hogere doseringen zijn veilig. Studies hebben aangetoond dat langdurig innemen van 8000 mg per dag volkomen veilig is.

Wel is het daarbij belangrijk dat je voeding arginine-arm en lysine-rijk is. Voedingsmiddelen die veel arginine bevatten en daarom tijdens het slikken van L-lysine zoveel mogelijk dienen te worden vermeden zijn onder andere: chocola, carob, volle granen, noten en zaden, pinda’s, kokosnoot, haver(mout), gelatine, uien en champignons.
Een goede lysine/arginine-verhouding hebben dierlijke eiwitten (vis, kip, rundvlees, lamsvlees, melk, kaas, eieren), bonen, gierst, biergist, avocado, taugé, en de meeste groenten.

Gebruik niet al te lang die hoge dosering, want dan kan je last krijgen van een droge neus en mond. Als je het heel lang door blijft slikken kan het op den duur schade aan je nieren toebrengen. Het is dus aan te raden alleen extra Lysine te nemen op de momenten dat het werkelijk nodig is.
Amadea