Helaas ,er bestaan weinig specifieke behandelingen voor alcoholische leverziekte. De waarde van corticosteroïden bij alcoholische hepatitis is controversieel, maar deze medicijnen kunnen patiënten met meest ernstige vorm van de ziekte helpen. Een volwaardige voeding met voldoende vitaminen, vooral met A, E en B is belangrijk.
Voedingssupplementen hebben niet bewezen de uitkomst te beïnvloeden.
Ik denk dat de arts/specialist hier meer ( vaak niet prettige) adviezen kan geven, dan hier op deze site. Geneeskunst is een gespecialiseerd iets, waar je niet zomaar goedbedoelde raadgevingen of adviezen uit de losse hand kunt geven.

Succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een dergelijke vraag, gerelateerde vraag, is al gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/voedingssupplementen-helpen-reductie-alcoholische-leververvetting.394125

Lecithine is een wasachtige stof die tegenwoordig vaak wordt verkregen uit sojabonen. Lecithine komt voor in alle lichaamcellen, die van de hersenen en zenuwen inbegrepen, en neemt deel aan diverse vitale processen. Ze helpt mee aan het transport van vetten door het lichaam en helpt ongezonde vet- en cholesterol afzettingen in beweging te brengen en af te voeren.

Heel veel zal het niet doen en zeker niet specifiek aan de lever:

Leververvetting (steatose hepatis)
Dit verschijnsel, dat vaak in het begin van overmatig alcoholgebruik wordt gezien, wordt veroorzaakt door vetophoping in de levercellen. Laboratoriumonderzoek kan wijzen op deze afwijking; vooral zien we een licht verhoogd ASAT- en ALATgehalte. Ook echografisch is de leververvetting vaak te zien en natuurlijk bij een leverbiopsie. Door het alcoholgebruik te stoppen verdwijnt de steatose snel. De levercellen hoeven er geen blijvende schade van te ondervinden. Wanneer er ook ontsteking bij ontstaat ligt dit anders. Ontsteking geeft wel schade aan de lever.

DUS: Gezond en gevarieerd eten. Niet te vet eten. En geen alcohol drinken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier staat een opsomming van onderzochte medicijnen, maar ook dat er eigenlijk niets is wat echt helpt, dus lecithine ook niet.
http://www.leverpatientenvereniging.nl/op-naam/alcohol-en-leverziekte-.html