Mijn zoon is zeer gevoelig. Ik hoorde dat hij zich voor externe prikkels kon beschermen. Waar kan hij zo'n cursus of therapie volgen? Alvast bedankt!

Mijn zoon van 9 heeft heel veel last van externe 'prikkels', waardoor hij vaak niet goed in zijn vel zit en 's avonds slecht kan slapen. Ik begreep dat er speciale trainingen zijn voor HSP-kinderen. Wie weet hoeveel dit kost en waar deze therapie wordt gegeven? Wij wonen in Noord-Brabant.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ernorm veel baad gehad bij sensietyrapie!
Cryofiel
11 jaar geleden
Pas op voor charlatans die jou willen laten geloven dat jouw zoon een "heel speciaal, uitverkoren kind" zou zijn, en dat hij zal meehelpen aan "de komende transitie van de mensheid naar het hogere trillingsniveau van het Aquarius-tijdperk". Jouw kind is heel bijzonder - net als elk ander kind. Een kind dat dyslectisch is, heeft speciale therapie nodig om met zijn dyslexie te kunnen omgaan. Op precies dezelfde manier heeft een kind dat hooggevoelig is, speciale therapie nodig om met zijn gevoeligheid te kunnen omgaan. Heel bijzonder - en niets bijzonders. Beide tegelijk. Net als bij elk kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt de vraag gezet bij alternatieve geneeswijzen, maar je kunt ook therapievormen krijgen bij andere reguliere therapeuten, psychologen en coaches.
In dat geval raad ik je aan contact op te nemen met je huisarts en de problemen van je zoon te bespreken.
Hij/zij kan je helpen met het vinden van een voor jouw kind goede mogelijkheid.
Is het HSP zijn van je zoon vastgesteld door een deskundige, of is het je eigen conclusie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou in de eerste plaats niet slecht zijn om het huis te laten opmeten op laag- en hoogfrekwente stralingen (afkomstig van mobiele zendmasten, DECT-telefoons (dit zijn de ergste), WIFI, mobiele telefoon, elektriciteitsnet in huis en allerlei toebehoren, hoogspanningsleidingen in de buurt... Ik weet niet waar je woont, ik kan je desgewenst in contact brengen met een deskundige op dat gebied.
Cryofiel
11 jaar geleden
Een echte deskundige weet dat zulke "stralingen" geen enkele merkbare invloed hebben op de mens. Met een te grote gevoeligheid voor prikkels van buiten, dan wel het zich niet kunnen concentreren op een bepaalde activiteit, heeft dit zo mogelijk nog minder te maken.

Het beste antwoord

Dag Willemijn,

Voor HSP kinderen worden er binnenkort workshops 'Leven met gevoeligheid' gestart. De kinderen leren allerlei praktische tips o.a. om zichzelf inderdaad te beschermen voor invloeden van buitenaf. De workshops worden gegeven in West-Brabant. Meer informatie staat op de website: www.strongwings.nl.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit was wat ik zocht!
Langs deze weg bedank ik u allen voor uw antwoorden. Vriendelijke groet, Willemijn

Andere antwoorden (2)

Hallo,

Ik ben geen arts. Wel weet ik uit ervaring dat kinderen die overprikkeld raken, hier erg veel last van kunnen hebben maar hier evengoed ondersteuning voor is.

Wat zijn die kinderen blij als ze dan, al is het even, uit die toestand van overprikkeling gehaald worden!
Het mooie is inderdaad wanneer je ze zélf controle geeft zodat ze zichzelf uit een staat van overprikkeling weten te halen. Los van het feit of jouw kind hooggevoelig is of niet, is ook stress bestendigheid iets wat altijd nuttig is.
-stress gaat immers ook over prikkels-

Dat kunnen bijvoorbeeld specifieke bewegingen zijn, ademhalingsoefeningen of geleide meditaties op kindermaat.

Hier kan je alvast gratis zo een geleide meditatie voor je kind vinden, het zal hem helpen bij het tot rust komen:
www.flonki.com

Bij het artikel in de bron vind je nog extra uitleg over hooggevoeligheid en overprikkeling bij kinderen. Er worden ook cursussen en individuele begeleidingen gegeven.

Het beste!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn vast trainingen voor te vinden, maar je kunt er zelf ook veel aan doen. Muziek is een belangrijk hulpmiddel, via youtube kun je daarnaar zoeken bijv. Wat kan helpen is mp3 speler met muziek, dat kan helpen afschermen. Ook kan hij, ev met hulp, leren zichzelf af te schermen van prikkels, juist kinderen kunnen dit best goed en het is niet zo dat hij dan niet meer voelt/ziet/ruikt/hoort, maar hij 'slurpt' het niet meer op. Op internet zijn veel sites over HSP en hoe daarmee om te gaan, daar kun je veel vanaf halen. Ook kun je daar therapeuten vinden speciaal voor dat gebied. Succes, het kán zeker, maar gevoeligheid blijft en dat heeft ook mooie kanten!
bijv http://www.jereisnaarhuis.nl/jereisnaarhuiscontact.php