welke voedsel produceert slijm?

Ik wil graag weten welke voedsel producten produceren meer slijm in je longen? En welke helpt om slijm eruit te spugen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Melk producten . Zout oplossingen om je luchtwegen te spoelen maar niet doorslikken of je longen in . Raadpleeg je arts .
Ritsuka
8 jaar geleden
verschilt per persoon waar je gevoelig voor bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reactie's

Antwoorden (1)

Er bestaat geen voedsel dat je lichaam meer slijm doet aanmaken.
Vroeger werd dit wel gedacht; vooral melkproducten hebben wat dit betreft een slechte naam gekregen. Bij hoesten met veel slijm werd vroeger dus wel het advies gegeven om melkproducten te vermijden.

Nadat je melkproducten hebt gegeten of gedronken wordt het (net als elk ander voedsel) afgebroken in veel kleinere onderdelen zoals glucose (of andere suikers) en aminozuren. Deze kleinere onderdelen worden vervolgens in je darmen opgenomen en opgeslagen of verbruikt in tal van processen. Voor je lichaam doet het er niet toe wat de oorspronkelijke bron van de voedingsstoffen was; de voedingstoffen die zo uit melkproducten komen zijn niet anders dan de voedingsstoffen die zo uit een willekeurige andere bron komen. Natuurlijk kan de precieze samenstelling per bron verschillen maar het maakt bijvoorbeeld niet uit of het aminozuur alanine uit een melkproduct of uit een willekeurig ander product komt.

Slijm zoals dat in je luchtwegen geproduceerd wordt is een afvalproduct dat vrijkomt bij een of ander ontstekingsproces; afhankelijk van het precieze proces is het wat slijm om viezigheid uit de luchtwegen te verwijderen of bevat het dode en levende bacteriën en (deel ten gronde gegane) witte bloedcellen. De productie hiervan staat dus los van je voedsel.
Ook slijm dat je doorslikt wordt overigens gewoon verwerkt als normale bron van eiwitten/ aminozuren. Ook dit geeft dus niet een verhoogde slijmproductie elders.

Sommige producten geven wel een tijdelijke versterkte speekselvloed; melkproducten doen dat bijvoorbeeld soms. Dat speeksel kan taai en slijmerig zijn. Het speeksel is echter al ruim van te voren gemaakt, het wordt dan alleen afgegeven; het voedsel heeft ook dan dus geen versterkte slijmproductie gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste flipjeboot, bedankt vooor je uitgebreide antwoordt!