Heeft een verkeerde verhouding zuur/base in je bindweefsel invloed op je vermoeidheid?

Osteopaat was er van overtuigd dat mijn chronische vermoeidheid daar mee te maken had. Mijn bindweefsel was te zuur. Nu moet ik 3 weken lang 3000 mg vitamine c en twee maal daags molkosan slikken/drinken. Hij verwacht dat hierna de zuur/base verhouding verbeterd is. Daarna kan hij de (chemische) afvalstoffen die kennelijk in mijn bindweefsel bevinden pas opruimen. Ik heb die chemische afvalstoffen overgehouden aan jarenlang de verkeerde medicatie slikken. Ook mijn imuunsysteem is niet in orde.
Raar is dat de osteopaat dit kennelijk kon aantonen d.m.v. buisjes met stoffen op mijn hals te plaatsen en dan mijn reflex te kunnen beoordelen. Iemand ideeen of dit ergens op slaat of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je stelt deze vraag in alternatieve geneeswijzen, dus je bent er van op de hoogte dat osteopathie een alternatieve geneeswijze is en dat de 'bewijsvoering' voor de werkzaamheid van deze 'wetenschap' flinterdun is. Dus wat wil je nu van ons weten? Als je met osteopathie verder wil, stel ik voor dat je vertrouwt op die man. Dat schijnt het halve werk te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt voor mij als volkomen nonsens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij ook. Vitamine c is voor iedereen wel gezond lijkt me.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb een poging gedaan de zwakke punten uit het verhaal van de nodige korrels zout te voorzien. Met redenatie, zodat mensen die andere ideeen hebben, er inhoudelijk op in kunnen gaan. Dit in de hoop dat het geen ja-nee-strijd gaat worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal gelukt, Cryo!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Stef
Ik zou en echte oorzaak proberen te vinden voor je vermoeidheid.
Denk hierbij b.v. aan ziekte van Lyme (tekenbeet) of een voedselintolerantie. Twee bloedbuisjes en je weet het, of in ieder geval kan je deze twee afvinken en verder zoeken.
Veel succes!!
Cryofiel
11 jaar geleden
Dank je, Gabi!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
You're welcome!

Antwoorden (2)

Mijn kennis over de stofwisseling is te beperkt om het exact uit te kunnen leggen, maar het kan best aangezien alles op elkaar inwerkt. Een verstoorde pH zal best invloed hebben op de reflexen.Rdenatie: Bij langdurige inspanning heb je ook te veel zuur, door anaerobe stofwisseling bijgebrek aan zuurstof
Als je altijd te veel zuur hebt, zal je ook meer anaerobe stofwisseling hebben. Dit kost veel meer energie dan de aerobe variant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je je overmatig inspant verzuur je. Maar dat mag je niet omkeren. Wat jij hier zegt (als je verzuurt, dan span je je overmatig in) klopt dus niet. Dat is net zoiets als zeggen: als het winter wordt, krijg je het koud. Als je het nu koud krijgt, dan is het dus winter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo heb ik niet bedoeld, en ook niet opgeschreven, dacht ik.
Cryofiel
11 jaar geleden
Toch is dat precies wat ik heb gelezen, en wat ik bij herlezing nog steeds zie staan. Je schrijft (in mijn bewoordingen): "Door anaerobe stofwisseling krijg je meer zuur. Dit geldt ook andersom: als je teveel zuur hebt, wordt je stofwisseling daar anaeroob van."
Ik lees hier een aantal dingen die niet kloppen. Althans, niet volgens de huidige stand van zaken van onze verzamelde kennis.

Als eerste: de zuurgraad van het lichaam is constant. Daar zorgt het lichaam zelf voor. Zelfs een miniscule verandering van de zuurgraad wordt direct gecorrigeerd.

Als tweede: vitamine C (L-ascorbinezuur) is zuur. Hij voegt dus zuur toe om het lichaam minder zuur te maken?

Ten derde: het lichaam slaat nauwelijks afvalstoffen op. Daar komt bij dat onduidelijk is wat "chemische" afvalstoffen zouden zijn. Het lichaam maakt echt geen verschil tussen "chemisch" en natuurlijk.

Ten vierde: als ergens als afvalstoffen inzitten, dan zeker niet in medicijnen. Niet dat alle medicijnen puur goed zijn; er zijn ook medicijnen die voor sommige mensen slecht uitwerken. Maar medicijnen laten met zekerheid geen afvalstoffen achter, als dat zo zou zijn zou het medicijn nooit worden goedgekeurd. Dit lijkt veel op een bevooroordeeld praatje van een verstokte alterneut die alles wantrouwt wat uit de reguliere geneeskunde komt.

Ten vijfde: de gebruikte test klinkt als de magische spiertest die in sommige alternatieve kringen nog steeds wordt gebruikt. Daarbij wordt een stof in de buurt van de patient gehouden, en wordt daarna gekeken hoe goed de spieren van die patient reageren op de nabijheid van de stof. Men gaat ervan uit dat die stof een soort magische "uitstraling" heeft die in de wetenschap totaal onbekend is, maar waarvan de alterneut het bestaan klakkeloos aanneemt.

Conclusie: dit verhaal rammelt echt aan alle kanten.

De enige manier waarop zo iemand toch positieve resultaten kan bereiken, is door zelfbedrog (hij onthoudt alleen de succesverhalen, van de twijfelgevallen maakt hij achteraf succesverhalen, en de missers vergeet hij). Verder gebeurt er soms echt iets goeds, maar dat is ofwel een kwestie van een soort Cold Reading (de patient vertelt zelf wat het beste bevalt), ofwel een kwestie van toeval: de meeste ziekte genezen vanzelf.

Voeg hieraan toe dat zulke tamelijk extreme alterneuten veel patienten trekken die het als laatste hoop toch maar eens proberen. Die patienten komen dus altijd op een dieptepunt in hun ziekteverloop bij hem, en als het een ziekte is met ups en downs en je komt bij hem tijdens een down, hoef hij niets te doen om te profiteren van de up die onvermijdelijk moet komen na een down.
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik wou dat ik je een positiever verhaal had kunnen vertellen, maar dat kan ik helaas niet. In dit geval is de waarheid, zeg maar een stukje inzicht, het positiefste dat ik je kan geven.
Reddie
11 jaar geleden
En zegt het voort aub. +4U
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je duidelijke uitleg cryofiel. Je hebt zeker een punt en het bevestigt mijn vermoeden op een onderbouwende manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Cryofiel!!
Kwakzalverij is het juiste woord, en dat heb je prachtig en systematisch ontmaskerd met ijzersterke argumenten. @Stef89: zoek een andere arts!!