Er worden tot nu toe allerlei andere alternatieve geneeswijzen genoemd: bach bloesem, fytotherapie, etc. Geen homeopathie.

Ik geloof trouwens niet in homeopathie, maar dat was je vraag niet. Homeopathie werkt met verdunningen die op een bepaalde manier geschud worden, en de stoffen zijn dan zo ver verdund dat er geen enkel molecuul van de originele stof meer te vinden is in het homeopathische middel. Dat zeggen overigens niet alleen tegenstanders, maar ook de homeopathen. Verschil is dat zij geloven dat water een geheugen heeft en op grond daarvan het middel werkt, en ook de werking sterker is naarmate het meer verdund is, en ik niet.

Een homeopaat zal echter zeggen dat een homeopathisch geneesmiddel geen homeopathisch geneesmiddel is, als het niet op de persoon is toegespitst. Oftewel: je kunt geen middel tegen jouw kwaal gewoon kopen, dat kan alleen een geschoolde homeopaat voor jou uitzoeken, nadat je hele ziektegeschiedenis en levensloop in kaart is gebracht. En hoewel ik daar niet in geloof, bedoel ik dit niet sceptisch: dit is wat een klassiek werkend homeopaat je zou vertellen. Die zou je dus geen middel kúnnen aanraden voor "angst en paniek", maar eerst willen weten wat voor persoon jij bent, wat voor andere kwalen je hebt, etc.

Wat je wel zou kunnen proberen? Een natuurlijk middel dat gewoon te koop is bij de drogist, is valeriaan. Dat is een kruid dat rustgevend werkt. Sint-Janskruid is een natuurlijk antidepressivum, en zou kunnen werken waar angst samengaat met depressie. Ook goudpapaver, citroenmelisse, visolie, kunnen bij sommigen rustgevend werken. Daar is niets homeopathisch aan, want het is niet verdund. Maar aangezien veel mensen met homeopathisch bedoelen "iets natuurlijks", is dat misschien toch wat je zoekt.

Zo niet, dan zul je voor een homeopathisch middel naar een homeopaat moeten gaan. Ik zou echter eerder aanraden om via je huisarts een verwijzing naar een psycholoog te vragen: die kan je helpen om je angst en paniek écht onder controle te krijgen, door er meer inzicht in te krijgen en je bepaalde gedragstechnieken aan te leren.

Als het nodig is, wordt voor de behandeling van angst- en paniekstoornissen ook wel medicatie gebruikt. Volgens de richtlijnen zijn dat SSRI's, dus de nieuwere generatie antidepressiva. Maar als je het zonder chemische middelen wilt oplossen, en liever voor natuurlijke methoden kiest: cognitieve gedragstherapie is heel natuurlijk, en heeft - mits juist toegepast - geen bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euc: nog vervelender is dat het wetenschappelijk onderzoek en de publieke opinie kleurt. Veel onderzoeken die de werking van homeopathische middelen lijken aan te tonen, zijn onderzoeken waarin fytotherapie werd gebruikt, óf een combinatie van homeopatische middelen en fytotherapie. En omdat fyto wel degelijk werkt, in elk geval voor bepaalde indicaties, hebben mensen vaak het idee dat "homeopathie" hen geholpen heeft, terwijl ze in werkelijkheid bijvoorbeeld Sint-Janskruid hebben gebruikt voor een lichte tot milde depressie (waarvoor het inderdaad effectief kan zijn). Dat er dan ook nog merken zijn die in de volksmond homeopathisch heten te zijn die deels oneindig verdunde 'homeopatische'* middelen verkopen en deels kruidenmiddelen, maakt het alleen maar ingewikkelder. Dat blijkt ook al uit de antwoorden die hier worden gegeven: er wordt bach bloesem en fytotherapeutische middelen aangeraden, waar de VS vraagt naar homeopathische middelen. Nu doe ik hetzelfde (fyto dan, in Bach bloesem geloof ik uiteraard ook niet) maar dan wel met de uitleg waaróm ik dat doe. *de aanhalingstekens zijn net omdat ik denigrerend wil doen over homeopathie - voor mij is verdund gewoon verdund - maar omdat homeopathen zélf vinden dat een homeopathisch middel dat niet voor de patiënt door een geschoolde homeopaat is uitgekozen, niet meer is dan een verdunning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen denken dat homeopathie = alternatieve (of eigenlijk natuurlijke) geneeswijze en dus alle alternatieve en natuurlijke geneeswijzen homeopathie is. Is inderdaad niet juist, maar wel begrijpelijk. Fytotherapie (als naam) is een stuk onbekender wat dat aangaat.
liveisgreat
12 jaar geleden
@lies12 : super dat je neutraal kan antwoorden alhoewel je niet in homeopathie gelooft!

Andere antwoorden (6)

de rescue spray van Bach helpt wel iets, maar bij ernstige paniek en angst aanvallen heb je wel iets sterkers nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een aantal keren pilletjes met valeriaan gebruikt, dit hielp bij mij goed tegen de zenuwen voor een toetsweek of rij examen.

Voor af en toe kan dit wel, maar als je vaak last hebt van angstgevoelens, zou ik toch eens een doorverwijzing naar een psycholoog vragen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valeriaan is geen homeopathie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ valeriaan is een natuurproduct, dus een goed middel..
prima antwoord ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valeriaan is een natuurlijk middel (kruidenmiddel) maar het is niet homeopathisch. Zie mijn antwoord hieronder.
mijn ervaring met angst is dat er geen natuurlijk middel is die deze klacht kan verhelpen.Zelf heb ik dat ook geprobeerd maar je raakt van de wal in de sloot.Je moet voor deze klachten echt naar de dokter, hoe langer jij hier mee wacht,hoe erger het wordt,je raakt steeds meer van de kook als er niet wordt ingegrepen.Dus een goede raad, maak een afspraak bij je h.a. doen hoor.
12 jaar geleden
Leren omgaan met je angst helpt. Vaak kan men dit niet alleen en heb je hulp van buitenaf nodig. Voor kortdurende schrik- en paniekreacties kan Rescue Remedy helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
St Janskruid werkt als rustgever tegen angsten en paniek ...
lees wel eerst goed de gebruiksaanwijzing, want je kan het niet met sommige medicijnen combineren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Homeopathische middelen als Aconitum Napellus, Arsenicum Album, Stramonium, Argentum Nitricum zijn middelen die je gebruikt bij sterke paniek en angst. Het ligt eraan wat voor soort angst en wanneer het ontstaan is en wat er individueel nog meer aan de hand is.
Ik heb zeer goede resultaten bij een klassiek homeopaat gehad, al jaren van mijn angst af, een aanrader