wat is een goede maag beschermer? maar op natuurlijke basis.

ik heb de laatste tijd met regelmaat last van mijn maag. nu slik ik al een tijd medicatie van de arts, maar wil liever natuurlijke middelen gebruiken. is er een middel dat goed werkt. ik gebruik omeprazol

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
76.7K
Amadea
12 jaar geleden
Groente, fruit, en vezelrijke volkorenproducten, dat zijn de beste maagbeschermers!

Het beste antwoord

Qua "middeltjes" zijn er geen middelen die zo goed werken als de sterke maagzuurremmers die je van je arts hebt gekregen. Wel zijn er dingen die je zelf kunt doen om je maag minder te belasten, maar ik mag hopen dat je dat al geprobeerd hebt voordat je overging tot het gebruiken van medicatie. Of is dat niet gebeurd?

Adviezen om maagklachten te verminderen, zijn o.a. om af te vallen bij overgewicht, om scherp en kruidig voedsel te vermijden, evenals tomaten, koffie, chocola, alcohol, vet eten en zuur voedsel of zure dranken. Daarnaast kan melk of vla (of andere zuivel maar geen yoghurt of karnemelk dus!) soms helpen om de maag wat tot rust te brengen en de klachten te verminderen, hoewel dit bij sommige mensen ook averechts kan werken.

Verder kun je het hoofdeinde van je bed wat hoger zetten (niet slechts een extra kussen onder het hoofd, dit zorgt ervoor dat je in een knik komt te liggen en zet weer druk op de maag, het gaat echt om bijv. een paar klossen onder het bed aan het hoofdeinde), hierdoor stroomt bij het liggen de maaginhoud minder snel terug. Verder geen strakke kleding dragen, en zeker geen t strakke riem.

Wanneer al deze dingen niet werken, kun je af en toe een rennie nemen, dat is een heel natuurlijk middel. Pas als al die dingen niet werken, worden sterkere middelen voorgeschreven, waarvan de protonpompremmers (waar ook omeprazol) de meest sterke middelen zijn. Ik zou dus aanraden om het eventueel minderen of stoppen van deze medicatie eerst met de arts te bespreken. Je zult ze niet voor niets gekregen hebben, en een maagzweer of maagbloeding is ook niet fijn. Misschien is het in jouw situatie wel mogelijk om veilig te stoppen en af te wachten of de klachten onder controle blijven met andere maatregelen, maar ik raad echt af om dat op eigen houtje te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heel goed en uitgebreid antwoord, dus een dikke +.
Maar let op rennies kunnen vaak heel slecht zijn als je deze vaak gaat gebruiken, veel slechter als omeprazol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, goede aanvulling nog. Daarom schreef ik ook "af en toe een rennie", maar deze uitleg erbij is beter. Bij langdurig gebruik kunnen rennies het probleem juist verergeren.

Andere antwoorden (5)

Zelf gebruik ik sinds een jaar Maegh support. Voedingssupplement bij de natuurwinkel verkrijgbaar. Werkt echt fantastisch. Wanneer ik ermee stop krijg ik direct weer maag- en darmklachten. Juist door het veelvuldig gebruik heb ik meerdere malen nagevraagd of het gebruik geen kwaad kan. Vanwege uitsluitend gebruik van natuurlijke bestanddelen kan het absoluut geen kwaad. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rauwe aardappel is goed voor je maag

Zag ik laatst bij Man bijt hond...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk heb ik een flesje iberogast in huis. Nu heb ik geen dagelijkse maagklachten maar als ik last heb van een zure maag of maagpijn, bijvoorbeeld als iets verkeerd valt of te vet is dan helpt het me perfect. Het is op homeopathische basis en ik neem als ik last heb gewoon 20 druppels en na een kwartiertje en na een uur nog een keer en dan ben ik er meestal van af. Moeite waard om een keer te proberen misschien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
• Extract van Matricaria recutita (echte kamille, Matricaria chamomilla).
• Allium sativum (knoflook) werkt tegen tegen Helicobacter pylori2,3. Liefst vers maar ook knoflookolie werkt goed, mits onverwarmd.
• Etract van Zingiber officinale (gember).
• Extract van de pitten van Vitis viniferae (druivenpitolie) met een hoog gehalte aan flavonolen.
• Glycyrrhiza glabra (zoethoutwortel). (Kijk wel uit voor je bloeddruk).
• Silybum marianum (Mariadistel).
• Rauwe-koolsap.
• Zinksuppletie.
• Homeopathisch komt Nepenthe Distillatoria in de in de 3DH-potentie in aanmerking.
• Acupunctuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar glazen melk per dag.
Ouderwets maar een probaat
middel.
Met de kerst (met al dat eten)
eens uitproberen.