Een sapvastenkuur duurt een week tot een dag of tien. Er zijn verschillende varianten, waaronder de citroensapkuur maar meestal wordt er een gecombineerde groeten- en fruitsapkuur mee bedoeld. Omdat je er nogal rigoureus je darmwerking mee beïnvloedt is het verstandig om een aantal dagen voor te bereiden door het gebruik van koffie, thee, alcohol en suiker af te bouwen, alsmede een aantal andere als ongezond te boek staande voedingsmiddelen te mijden. Doe je dat niet dan is een knallende hoofdpijn je deel zodra je begint. Althans, dat is mijn ervaring.

Heeft het zin, was je vraag. Om af te vallen niet. Natuurlijk val je een aantal kilo's af als gedurende één à twee weken je voedsel uit een liter of twee vocht bestaat waarvan de helft uit sap. Maar die kilo's vliegen er nog sneller weer aan zodra je met de kuur bent gestopt. Voor het reinigen van het lichaam is geen enkel bewijs.

Wel kan zo'n kuur een weldadige invloed op het functioneren van je geest hebben. Vooral als je voldoende lichaamsbeweging neemt en regelmatig de frisse lucht ingaat voel je je helder en scherp op een prettige manier, als het een beetje meezit. Ook daarvoor is het handig om je voor te bereiden. Zie zo'n sapkuur als een korte periode van meditatie en de kans is groot dat je er mentaal van opknapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een sapvastenkuur geeft disbalans in je lichaam.
het werkt verstorend op allerlei processen.
het heeft geen zin, ik heb er ervaring mee.
wat ik wel een aantal jaren deed en als prettig heb ervaren was één dag per week alleen sap drinken.
ik was destijds goed gezond, werkte alle dagen en deed aan hardlopen.
je zou het eens een paar weken 1 dag p/w kunnen proberen en kijk hoe het je bevalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor disbalans? En wat voor processen. bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
disbalans en processen: je lichaam is een soort chemische fabriek waarin allerlei processen plaats vinden, je creëert onevenwichtigheid = disbalans op het moment dat je niet meer eet maar sapvast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp wel wat een disbalans is. Maar ik zie het negatieve verband niet tussen een sapvasten kuur en je normale eet patroon van een Westers persoon. Dat er allerlei processen vrijkomen als je een sapvasten kuur volgt dat lijkt mij duidelijk. Misschien anticipeert je lichaam in positieve zin juist op een sapkuur, omdat het allerlei processen activeert die normaal gesproken niet geactiveerd worden als je veel vlees, suikers en andere toevoegingen eet. Dus ja van een sapkuur kan je een wat verhoogde temperatuur krijgen, griep verschijnselen zoals vermoeider voelen, je minder lekker voelen enzo. Maar wie zegt dat soort processen ongezond zijn of niet werken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het lost niet echt iets op m.i.
als je het antwoord van keesvi leest
lijkt het op een tijdelijke verlichting en verademing.
wellicht de moeite waard als je je goed genoeg voelt
iets dergelijks te ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk dat is al wat genuanceerder eleo ;-)
Sapvaste kuur is niet om je lichaam te reinigen,zoals al gezegt is.En dat je lichaam zich zelf reinigt klopt wel maar niet genoeg.Je kunt het een handje helpen met Detox,tegen stoffen die het lichaam soms niet alleen aan kan,zoals luchtverontreiniging.nicotine.alcohol.medicijnen.
enz.Detox reinigt het lichaam al sinds mensenheugenis,en kan dagelijks genomen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een sapvasten kuur ontgift en stimuleert je lever. Je lever is een heel belangrijk orgaan en telt twee fases van ontgifting.

Je lever zet schadelijke toxines om in onschadelijke toxines door een bepaald Enzym genaamd P450 hierdoor verlaten onschadelijke toxine het lichaam merendeel via de nieren ( wateroplosbaar ) en als urine via de gal met de ontlasting. Wat zijn toxines?

- Medicijnen
- Roken
- Alcohol
- Geraffineerde suikers
- Additieven ( e nummers, glucose fructose siroop, zoetstoffen zoals Aspartaam etc. )
- Amalgaamvullingen ( Kiezen )
- Hormonen in voeding
- Toxines PCB's uitlaatgassen, luchtverontreiniging
- Zelfs eten wat niet helemaal verteerd levert toxines op

En er zal vast wel meer zijn waar ik even niet op kom..

Je lever moet dit soort toxines allemaal verwerken, maar ook al is lever een wonderbaarlijk orgaan. Ook je lever kent zijn grenzen.

Als je dus slecht voor jezelf zorgt en je constitutie ( lichaamstype ) is genetisch wat minder snel in ontgifting dan stapelen de gifstoffen zich op in je lichaam, voornamelijk in je vet. Als dit jarenlang gebeurd kan je dus allerlei ziektes krijgen dit omdat je lichaam en je lever niet meer in staat zijn om een bepaald Homeostase ( natuurlijk evenwicht ) te behouden.

Onderstaande link is een kuur van groene groente, groene bonen, groene zaden en groen fruit. Dit omdat groene natuurlijke producten van nature Chlorofyl bevat Wat een sterk vermogen heeft om gifstoffen op te nemen.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit je in de business (m.a.w. profiteer je van mensen die hun lichaam zo nodig moeten 'ontgiften')? Je verhaaltje is voornamelijk onzin. E-nummers zijn toxines? Over 'over één kam scheren' gesproken... Zoek E300 bijvoorbeeld maar eens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik zit niet in Business en als dat wel zou zijn zou ik nooit iemand iets aansmeren om er zelfs financieel rijker van te worden, als je dat bedoelt? Ik zeg dingen omdat ik daar achter sta met de bedoeling iemand te voorzien van informatie. Wat hij of zij daar mee doet is natuurlijk geheel aan hem of haar. E 300 is Ascorbinezuur ( wist ik niet, weer wat geleerd ) is idd niet ongezond omdat het vitamine C. Mijn excuses Met E nummers was ik idd wat generaliserend maar een aantal E nummers zoals zoetstoffen, kleurstoffen een gemodificeerd zetmelen vind ik niet echt gezond te noemen Ik ben van mening dat je lichaam daar niks mee kan en dat dit soort stoffen niet door je organen kan worden opgenomen en daardoor toxines worden. Maar goed, wat vind jij dan van E nummers? Vind je ze allemaal oke?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kennis over de honderden verschillende E-nummers is onvoldoende om een oordeel over de gezondheid ervan te kunnen geven. Ik wilde louter duidelijk maken dat het generaliseren van E-nummers echt niet kan, omdat het compleet verschillende producten zijn. Verder ben ik van mening dat het hele ontgiften één groot commercieel gebeuren is met geen enkele toegevoegde waarde voor de gezondheid. Jarenlange vernietiging van het eigen lichaam door overmatig roken, zuipen, ongezond eten, etc. wordt niet even in een weekje sapdrinken verholpen. Sterker nog, mensen die ongezond leven hebben vaak al een tekort aan gezonde voedingsstoffen in hun voeding; een sapkuur bevordert dit tekort alleen maar. Als je gewoon normaal en gezond leeft heb je geen commerciële rotzooi nodig om je goed te voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De waarheid zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen. Wel grappig om te lezen dat je vind dat ik niet mag generaliseren wat betreft e nummers ( mijn fout ) maar dat jij vervolgens het hele ontgiften een commerciële gebeuren noemt. Ik bedoel je kunt veel gratis recepten vinden op het internet dus ik denk niet dat sapvastenkuren ""booming Business" is. Ben het wel met je eens dat levensstijl zoals gezond eten en niet roken zeker belangrijk is. Het is het fundament voor je gezondheid en dan zal zo weekje sapkuur zeker geen voordelen kennen. Zie het als een steuntje in de rug. Ps. Groente, zaden, fruit als in kuurtjes zijn echt geen commerciële rotzooi! Het is oer voedsel waar je lichaam wat mee kan. Detox van de etos uit een flesje wel ;-)
Ritsuka
12 jaar geleden
Zo'n kuurtje is een week of zo, hoeveel effect heeft dit dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka, welke kuur bedoel je?
Ritsuka
12 jaar geleden
Zo'n sapvastenkuur waar je over spreekt in je antwoord.