Welke opleiding binnen de alternatieve geneeswijze duurt het minst lang,en worden de consulten (therapie) door de verzekering ook van vergoed?

Ik heb hier namelijk een discussie over met mijn vriend en ben reuze benieuwd wat jullie antwoorden zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn daar opleidingen voor? Het komt op mij altijd over alsof ze 'maar iets' doen.

Het beste antwoord

Om een momentopname van nu te krijgen zou je op de link van SRBAG kunnen kijken. En aan een opleider vragen tot welke beroepsvereniging deze opleiding toegang geeft. Op de tweede link van deze site is ook globaal te vinden welke verzekeraar wat accepteert. En bij de verzekeraar weer nakijken wat de maximale bedragen zijn die vergoed worden.

Maar de vraag is ook voor hoe lang? Omdat er de laatste jaren nogal wat beweging zit in datgene wat wel of niet vergoed wordt. Dus wat in 2011 vergoed werd kan in 2012 of later zondermeer geschrapt worden. Deze beweging is er al een tijdje aan de gang, waarbij bijvoorbeeld de UVIT de eis zal stellen dat elke therapeut moet voldoen aan een NVAO geaccrediteerd HBO-bachelor niveau voor de medische of psychosociale basiskennis.

Kortom: het is al lastig om opleidingen te vergelijken waarbij clienten geheel of gedeeltelijke vergoeding krijgen van de verzekeraar, de toekomstvastheid is nog onduidelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Antwoord op een deel van je vraag: consulten van alternatieve geneeswijzen worden over het algemeen vergoed door een zorgverzekeraar als de behandelaar lid is van een 'erkende' beroepsvereniging.
Elke verzekeraar heeft hier een lijst van. Er zijn beroepsverenigingen die bijna elke verzekeraar op de lijst heeft staan, maar er zijn ook verschillen.
(Zie wat voorbeelden bij de bronnen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij word je met geen enkele complementaire opleiding zonder een medische basiskennis op Hbo niveau toegelaten tot een beroepsvereniging. Toekomstig verwacht ik dat alleen psychiater en eerste lijn psychologen en fysiotherapie nog uit de zorgverzekering worden betaald. Mogelijk gehele of gedeeltelijke vergoeding uit de aanvullende verzekering. Iedere verzekering stelt eigen criteria waaraan deze hulpverlener behoort te voldoen. Vele alternatieve geneeskundigen of hulpverleners op het paranormale gebied hebben scholing om te voldoen aan een agb code. Een code die aangeeft dat je geregistreerd staat als hulp of zorgverlener. Die medische basiskennis is echt heel belangrijk. Verder staan de criteria op de schop. Als ik het goed heb begrepen komen er in 2013 heel wat veranderingen waardoor er heel wat beroepen gaan worden uitgesloten.