Hoe moet ik mijn wrat behandelen met salicylzuur?

Ik heb een wrat aan de zijkant van mijn pink. Op internet heb ik gelezen dat je er niks aan moet doen en dat hij na 2 jaar wel weggaat. Ik wil hem wel graag weghalen omdat hij in de weg zit en ik schaam mij er een beetje voor. Op internet werd salicylzuur aangeraden. Hoe moet je jou wrat hiermee behandelen? De ene site zegt dat je het moet laten weken en het weg moet snijden en de andere site zegt gewoon blijven aanstippen. Ik wil hem graag zo snel mogelijk weg hebben.

Alvast bedankt! :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

De meeste wratten kunt u zelf behandelen met een vloeistof met salicylzuur. Die verweekt het bovenste laagje van de huid en werkt ontstekingsremmend. Het kan soms wel drie maanden duren voor de wrat kleiner wordt of verdwijnt.

Werkwijze
•Breng de vloeistof één keer per dag aan
•Bescherm de huid om de wrat heen, zodat het salicylzuur de gezonde huid niet kan verweken

Bescherming
Maak met een perforator een gaatje in de hechtpleister. Als dat kleiner is dan de wrat, kunt u het met een schaartje wat groter maken. Plak de pleister op de huid, zodat de wrat door het gaatje steekt. In plaats van een hechtpleister kunt u ook een likdoornpleister gebruiken.

U kunt ook de huid om de wrat heen insmeren met vaseline of zinkzalf. Als de vloeistof na het opbrengen is gedroogd, kunt u de beschermlaag weghalen. Bevriezingsmethode
Als een wrat na drie maanden zelfbehandeling met salicylzuur nog niet weg is, valt te overwegen hem door een arts te laten bevriezen met vloeibare stikstof. Deze behandeling is pijnlijk, en vaak is er meer dan één behandeling nodig om de hele wrat te verwijderen. Er ontstaat door het bevriezen een brandblaar die binnen een week verdwijnt.

De bevriezingsmethode kunt u ook zelf uitvoeren met een mengsel van dimethylether en propaan, zonder recept verkrijgbaar onder de namen Histofreezer en Wartner. Histofreezer is alleen via de apotheekverkrijgbaar; Wartner is ook te koop bij de drogisterij. Lees dan wel goed de aanwijzingen op de verpakking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als ik jou was zou ik ermee naar je huisarts gaan. Dat heb ik ook eens gedaan. Daar smeren ze er iets op (ik weet niet meer wat het was) en op den duur zal het dan eraf vallen. (bij mij duurde dit een week denk ik (alhoewel, ik heb het meerdere keren moeten doen, omdat hij niet in één keer weg kon)) Dat kan overigens wel een beetje pijn doen. Op het eind heb ik ook crème voorgeschreven gekregen met salicylzuur. De huisarts vertelde mij dat ik daarvoor eerst mijn voet (dus in jouw geval pink) even moest laten weken in warm water en dan moest ik het er op smeren. (en eigenlijk moest ik ook een pleister daarover heen doen, omdat het salicylzuur anders misschien de omliggende huid een beetje zou kunnen beschadigen)

Je moet het in ieder geval nooit wegsnijden! De kans bestaat dan namelijk dat het gaat bloeden en dat is uiterst slecht. Dan kunnen er namelijk weer nieuwe wratten ontstaan, vertelde de huisarts mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat dat al gelijk is. Aanstippen duurt misschien wel langer dan weken en wegsnijden, maar dat is misschien iets aangenamer. En niet alle wratten gaan weg na 2 jaar. Op mijn duim zit al ongeveer vier kaar een en op mijn voeten nog langer. Dit zijn ook nog wat middeltjes:

(doorzichtige) nagellak op smeren
Ducktape op plakken
's morgens nog voor het ontbijt wat speeksel op doen
Met een vijltje elke dag wat afveilen
Ontsmettende alcohol op smeren
En zo vind je nog een heleboel op het internet. Ik doe er alcohol op en speeksel en na twee weken zie ik al veel vooruitgang!! Hij is bijna helemaal weg!