Is een depressie/burn-out met homeopathische middelen te behandelen?

Zo ja welke dan? Ik ken het St Janskruid en valeriaan maar beschouw dat niet als echte homeopathische medicijnen, hoewel daar de meningen over kunnen verschillen natuurlijk..

Toegevoegd na 4 dagen:
Voor alle duidelijkheid, gezien de discussies die deze vraag oproept: ik ben mijn reguliere medicatie aan het afbouwen en zoek nu een tijdelijk alternatief tot ik weer op eigen kracht verder kan..en dan nog blijft dat laatste afwachten..
en ik noem het in mijn vraag "middelen" maar ik bedoel echt een medicijn...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.3K
Rieneke1
12 jaar geleden
het heeft geen zin als mensen gaan melden wat voor middelen ze gebruiken.
de homeopatie wil niet de ziekte of kwaal behandelen, maar de hele persoon.
daarom vragen ze ook het hemd van je lijf.
jij en ik kunnen voor dezelfde aandoening dus twee totaal verschillende middelen krijgen.
sterkte trouwens!

Het beste antwoord

Niet met homeopatische middelen, maar er zijn wel middelen in de fytotherapie zoals 5-HTP die depressieve klachten fors kunnen verminderen.

Toegevoegd na 4 dagen:
Als reactie op jouw toevoeging...ik heb zelf in het verleden een tijdlang effexor (een SRRI) voorgeschreven kregen en merkte eigenijk pas hoe zwaar verslavend dat spul is en hoeveel mensen er moeite mee hebben om er vanaf te komen. Wat ik toen heb gedaan is eerst overstappen op prozac (waarvan de ontwenningsverschijnselen minder erg zijn) en toen ben ik daar op een zondag mee gestopt...2 dagen later kwamen de afkickverschijnselen weer terug...na mijn eerste capsule 5-HTP heb ik nergens last meer van gehad (en ik voelde me een stuk beter).

Ik ken persoonlijk 6 mensen in mijn omgeving die hetzelfde hebben gedaan (inclusief mijn vriendin) en bij iedereen heeft het geholpen.

Maar dan komt dus de vraag: Welk medicijn gebruik je op dit moment?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, dat is niet mogelijk, daar zijn namelijk geen wetenschappelijke bewijzen voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er geen wetenschappelijke bewijzen voor zijn betekent niet dat het niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling op mijn eerdere antwoord kan ik ook zeggen dat ook de reguliere medicijnen slechts marginale effecten blijken te hebben. Steeds meer wetenschappers en artsen geven aan dat het effect van reguliere antidepressiva nauwelijks het niveau van de placebo's overschreidt.
Dat het niet bewezen is betekent inderdaad niet perse dat het niet kan, maar het wel heel erg onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, dat IS namelijk een wetenschappelijk bewijs: dat iets onderzocht is en dat het niet (of wel) kan.
Als er goed onderzoek naar iets gedaan wordt waaruit een bepaalde conclusie volgt: bv. als je iets op aarde loslaat zal het onder invloed van de zwaartekracht naar de richting van het aardoppervlak bewegen. Dan kun je ervan uit gaan dat als je het zelf probeert dat je dan dezelfde uitkomst zult krijgen. Je kunt dan heel vrolijk volhouden dat het misschien ook anders kan zijn maar als je dan van een flatgebouw afloopt heb je grote kans dat het wetenschappelijk onderzoek toch gelijk blijkt te hebben.
Zo is er ook heeeeeeeeeeel veel onderzoek naar homeopatische middelen gedaan en is nog nooooooooit gebleken dat het werkt. Dus kun je ook wel zeggen"misschien toch' maar ja, is dat verstandig of heb je meer aan iets waarvan wel is aangetoond dat het werkt ? "De homeopathische leer wordt niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs; het gelijksoortigheidsbeginsel is in het algemeen onjuist en extreme verdunning maakt elk middel onwerkzaam.[1] Homeopaten beroepen zich echter op de theorie dat bij het zogenaamde "potentiëren" de werking van de grondstof op het oplosmiddel zou overgaan. Homeopathie wordt daarom tot de pseudowetenschappen gerekend. Effecten als gevolg van een homeopathische behandeling worden wel aan het placebo-effect toegeschreven.[2]" https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/Homeopathie
Het idee van homeopathie is dat de werkende stof ontzettend wordt verdund in water of alcohol. Zelfs tot zo ver dat de kans klein is dat er ook maar 1 molekuul van de werkzame stof in het homeopathische middel aanwezig is.

Er is dan ook nog NOOIT wetenschappelijk bewezen (dus via een reproduceerbaar, en objectief gecontroleerd experiment) dat homeopathie werkt.

Het enige dat wél echt werkt bij homeopathie, is het zgn placebo effect. Dat wil zeggen dat iets werkt doordat je gelooft dat het werkt.

Artsen schrijven soms bijvoorbeeld placebo's voor voor moeilijk te definieren klachten waarvoor geen gericht medicijn te verstrekken valt. Dat zijn gewoon pilletjes met een beetje suiker erin, maar dat weet de patient niet, en waarempel, de klachten verminderen of verdwijnen zelfs vaak!

Dus het antwoord is ja EN nee. Nee in principe is de werking van homeopathische middelen niet wetenschappelijk aan te tonen, maar het placebo effect zou wel degelijk kunnen werken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een sterke verdunning met alcohol, zijn er vaak nog nauwelijks moleculen van de werkzame stof te vinden.
maar wel de 'blauwdrukken' ook wordt er soms gesproken over de boodschappendragers van de stof zelf.
Moeilijk zaken om het te kunnen begrijpen, maar mogelijk een verklaring voor de werking er van, er zijn resultaten waar geen duidelijke verklaring voor is, incl. het placebo effect, suggestie en toeval.
Het hieronder genoemde , Nux Vomica D4 , werkt zeker wel, heb dit zelf ook een paar jaar gebruikt, geloofde er totaal niet in, ben heel kritisch wat dat betreft, maar alle keren dat ik het gebruikte, was er resultaat, vaak verbluffend zelfs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ed, je zegt wel steeds dat je zo kritisch bent maar ondertussen geloof je van alles. http://4.bp.blogspot.com/_sRDhbC46aKs/SdqTq9ZM--I/AAAAAAAAAIs/iBlLxTBOcO4/s1600-h/HN09poster1A.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jezurneem, nee hoor ik geloof bijna niets, daarom zeg ik ook, dat er over gesproken wordt ( blauwdrukken en boodschappendragers)
De werking van Nux Vomica ( braaknoot) weet ik uit eigen en andere ervaringen.
Het is te simpel en te makkelijk alles af te schuiven op suggestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik je ken geloof je o.a. in: geesten, god, helderziendheid, leven na de dood en homeopathie. Dat vind ik allemaal best maar ik vraag me gewoon af waarom je het nodig om dan bij een antwoord te vermelden 'dat je zo kritisch bent'. Komt dat niet vooral doordat je zelf ook wel weet dat je niet zo heel geloofwaardig bent maar dat wel zou willen zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je houdt me best wel goed in de gaten!
je neemt me dus serieus, dat is een goede eigenschap. Op het gebied van geesten, God, helderziendheid,, leven na de dood en homeopathie, is er onvoorstelbaar veel volkomen onzin in de omloop!!
wel 95 %, mogelijk nog iets meer!!!
Wat er dan na heel veel kritische blikken van mij overblijft en dat is een heel klein beetje maar, daar sta ik dan ook volkomen achter, dat het bij sommige niet geloofwaardig overkomt, ligt meer aan deze personen zelf dan aan mij.
Het verhaal over mogelijke blauwdrukken en boodschappendragers, sta ik niet achter, maar ik laat wel een mogelijkheid open dat het misschien toch wel bestaat.
Dit is een resultaat zelf kritisch te zijn.
Mensen die mij als zweverig beschouwen en/ of niet realistisch, niet voldoende kritisch, zal ik regelmatig zeggen, dat ik dat zeker wel ben.
Realistisch zijn en kritisch, zijn de basis van de wetenschap.
Het niet openstaan voor andere mogelijke uitleg, is niet realistisch, daarom wijs ik die blauwdrukken en boodschappendrager niet zo maar af, maar sta er ook niet achter.
En of ik dan wel of niet geloofwaardig voor sommige mensen over kom, is niet van belang, zelfs niet aan de orde.
Is ook een utopie om dat wel te zijn.
Een verschil van inzichten, prikkelt juist de volharding door te zoeken.
Ik heb zelf goede ervaringen met van Nux Vomica D4 Dr. Vogel (bij overspannenheid (door stress) en misselijkheid)

en Bloesem remedies (niet echt homeopathisch in de ware zin van het woord), hierbij kun je in de beschrijving jouw passende remedie bepalen. Bijv. Bach Rescue Remedy bij acute klachten, of Bach Olive voor herstellen of Walnut bij teveel open staan voor prikkels. Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ben ik sinds kort onder behandeling bij een klassiek homeopaat en ik heb er nu al baat bij. Zoek een goede homeopaat bij je in de buurt die aangesloten is bij de NVKH (www.nvkh.nl) Zij kunnen echt een hoop voor je doen. Zelf dokteren met kant en klare homeothathische middelen is nooit zo effectief als speciaal voor jou samen gestelde middelen. Probeer het gewoon. De behandelingen worden door de meeste ziektekostenverzekeraars nog vergoed ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1 !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
homeopatie is altijd onzin. Onbewezen en levensgevaarlijk.
Kira Forte Tabletten
werken zonder bijverschijnselen. De werking zet niet meteen in gang, duurt ca. 2 weken. Je wordt er ook niet afhankelijk van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar da's geen homeopathie, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.homeopathischepraktijk.nl/homeopathie-natuur/homeopathie-en-sint-janskruid/
Cryofiel
12 jaar geleden
Oei, wat een bevooroordeeld artikel is dat... Ze zetten al in de eerste zinnen een heel onaangename toon. Maar goed, daar ging het niet over. Wat ik bedoel is: elk medicijn dat niet specifiek op *jou* is toegesneden, is geen homeopathie. Aldus de homeopathen. Als jij baat hebt bij Kira Forte, zouden diezelfde pilletjes voor mij wel eens schadelijk kunnen zijn. Je mag dus *nooit* een homeopathisch middel zomaar aan iemand anders aanbevelen; zodra je dat doet, is dat middel niet meer homeopathisch.
op de 1e plaats zou ik zeggen ga naar een homeopatische arts en leg de vraag voor. dan is er nog je gezegde over st.janskruid en valeriaan. ik denk dat het eerder bij phytotherapie hoort en dat het werkt weet weet ik wel zeker. weet je, een burn-out / depressie is eigenlijk niet iets waar je zelf mee moet gaan dokteren..je zou ook eens kunnen proberen met een reiki-behandeling om in balans te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een burnout is niet te genezen met een homeopatisch of natuurgeneesmiddel.
Ook niet met reguliere medicijnen.
Je moet het echt helemaal zelf doen!!
Wel kunnen sommige middelen je wel een beetje helpen, zoals Nux Vomica D4, dit middel geeft tijdelijk wat rust in je hoofd, neemt even het rusteloze gespannen gevoel weg.
Maar jij zelf moet toch het echte werk doen.
Allereerst je de vraag stellen, wat is de oorzaak???
Vaak is het een optelsommetje van alles bij elkaar.
Maar het belangrijkste is het overzicht verliezen in je leven.
Hierdoor stop je er meer energie in, dan er terug komt.
Probeer een zo regelmatig mogelijk, gezond leven te leiden.
Ga zoveel mogelijk naar buiten om te wandelen.
Liefst uren lang, denk niet daar heb ik geen energie voor, nee gewoon doen!!
Het lichaam moet werken!!
Niets doen, klagen en zeuren dat je zo moe bent, is lastig voor je omgeving, maar nog erger voor je zelf, daar wordt je helemaal passief van en doe je niets meer.
En dan ook geen koffie en alcohol drinken.
Zo min mogelijk vlees eten.
Veel water drinken en fruit eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord, dikke plus! (Zelf zou ik wel graag mijn vertrouwde bakkie koffie aan het begin van de dag willen drinken, en mezelf ook regelmatig verwennen met een lekkere maaltijd - inclusief vlees. Maar dat zijn dingen die congoleo voor zichzelf moet bepalen. Voor de rest ben ik het van harte eens met je tips.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist dat vertrouwde bakje koffie om de dag mee te beginnen, is gewoon een erg slechte start, je lichaam moet starten op een gezond ontbijt van b.v. yoghurt en muesli (en liefst geen brood!) niet op het pepmiddel koffie .
Helaas denken veel mensen niet meer zonder te kunnen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Mag het ook allebei? Eerst een goed ontbijt. Daarna een lekker bakkie koffie. (Ik kan trouwens ook heel goed zonder, maar het is gewoon lekker.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons lichaam moet draaien op normale energie, verkregen uit voeding, koffie pept ons lichaam op en zet het op scherp, het verstoort de werking van onze maag en darmen.
maar in koffie zitten ook goede stoffen, het maakt ons allerter, zitten antioxidanten in en nog wat meer stofjes waar we wat aan hebben.
Dus rond een uur of tien een bakje koffie en in de loop van de middag, prima toch, maar in de avond zou dat opnieuw slecht zijn, voor ons hart en het zou het in slaap vallen kunnen beinvloeden.
Het activeert de werking van onze gal, op een tijd dat het niet wenselijk is.
Het beïnvloed onze slaap.
Dus als je het in de vroege ochtend en in de avond zou kunnen missen, prima.
je zult trouwens ervaren, dat bij het niet meer drinken van koffie in de vroege ochtend, de koffie halverwege de ochtend ook veel beter smaakt, dat komt dan weer, omdat ons lichaam het al eerder verwachtte, dus was je er echt aan toe, dus is het toch verslavend.
Bouw niets af zonder je huisarts. Homeopatie is onzintherapie. Als je wil afbouwen, overleg met je huisarts en vraag of je de medicatie kunt verminderen. Probleem met dit soort geestelijke aandoeningen is dat je je zelf niet ziet zoals je werkelijk bent. Je mag van mij homeopatische middelen slikken (ze doen toch niks en als je genoeg geld hebt!) als je de reguliere medicijnen maar blijft gebruiken.