Is melatoline verslavend? Ik heb gehoord van nee Maar snoep is ook niet verslaven en toch kunnen sommigen daar niet van af blijven, waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er niet vanaf kunt blijven ben je verslaafd, dus in die zin kan snoep verslavend zijn. Bij een verslaving hoef je niet meteen te denken aan mensen die zichzelf volspuiten met heroïne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snoep is in zekere zin( voor sommige mensen dan) wel verslavend.
Net zo als junkfood,chips,chocolade enz.
Daarom zijn er ook mensen eetverslaafd(obesitas)die worden dan vaak veel te dik.

Antwoorden (4)

Normaal gesproken maakt je lichaam voldoende melatonine aan. Als dat niet zo is, kun je tijdelijk melatonine gebruiken om toch te kunnen slapen. Het wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt wanneer mensen nachtdienst hebben en overdag moeilijk in slaap komen.
Probleem met langdurig gebruik van melatonine is niet verslaving maar is dat het lichaam denkt "er komt voldoende melatonine binnen, ik hoef het niet meer aan te maken". Hierdoor hou je het slaapprobleem eigenlijk in stand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melatonine bevat geen stoffen waar je lichaam afhankelijk van gaat worden. Lichamelijk niet verslavend dus.
Je spreekt van lichamelijke verslavingen als jouw lichaam deze stof nodig heeft om normaal te kunnen functioneren. Neem je die stof niet in: Dan word je letterlijk erg ziek.
Denk aan heroïne, alcohol etc.

Echter, je kan er wel een geestelijke afhankelijkheid van krijgen. "Ik moet ze innemen, anders slaap ik niet"
Dus een geestelijke verslaving zou je er mee kunnen veroorzaken. Echter de effecten van melatonine zijn niet dusdanig, zonder wordt je ook moe en kan je ook slapen.

Een sterker effect van geestelijke afhankelijkheid is cocaïne. In tegenstelling wat veel mensen beweren, er zit in cocaïne geen enkel bestanddeel waar het lichaam afhankelijk van kan gaan worden. Je krijgt ook geen lichamelijke afkickverschijnselen als je er mee stopt.

Echter het effect wat cocaïne veroorzaakt geeft een dusdanig heerlijk en energiek effect, dat mensen gevoelsmatig niet zonder kunnen functioneren. Ze worden prikkelbaar en erg vermoeid. Ja logisch als je coke gebruikt, je hebt meer energie verbruikt dan dat jouw lichaam bevat, dat moet op eerst op een natuurlijke wijze weer herstellen (rust). Maar velen coke gebruikers willen of kunnen dit niet aan en kiezen de makkelijke weg: opnieuw een lijntje snuiven.

Met eten en dus snoep ook hetzelfde. Je lichaam gaat echt niet protesteren als je geen winegums naar binnen duwt. Echter de smaaksensatie die zo prettig is, kan een reden zijn om nog meer te eten. Maar ook die "verslaving" zit puur tussen de oortjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens
Ik gebruik het ook.
Ik heb me bij de Apotheek uitgebreid laten voorlichten.
Het is niet verslavend.Het is een lichaamseigen stof.
Je kan er wel gewend aan raken en dan heb je steeds meer nodig.
Dat heb ik inmiddels.
Ze werken dan niet echt meer.
Maar het is dus een niet verslavend en een onschuldig middel.
Zelfs jonge kinderen mogen het gebruiken,dus.. maak je geen zorgen!!^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt een beetje af van je definitie van verslaving.
En of je überhaupt er van overtuigd bent dat verslaving een verschijnsel is dat zich onwillekeurig bij mensen voordoet.

Sommige stoffen zijn verslavend in de zin van dat je lichaam steeds meer nodig heeft om het zelfde effect te bereiken, en je ook niet zomaar zonder meer zonder kunt omdat je dan ziekteverschijnselen / rebound-effect kunt krijgen. Nu kun je je afvragen of twee weken lang de verschijnselen van een ernstige griep - niet te vergelijken met ziektes die we voor het antibiotica-tijdperk moesten doormaken - het blijven gebruiken van dergelijke middelen rechtvaardigt, maar in de praktijk zullen gebruikers dat zeker zo aanvoeren. Deze middelen vallen onder de zogenaamde harddrugs, en zijn - met uitzondering van alcohol - eigenlijk allemaal verboden of uitsluitend verkrijgbaar op recept (zoals slaapmiddelen en pijnstillers).

Dan hebben mensen natuurlijk de mogelijkheid om iets wat ze echt heel erg leuk of lekker of prettig vinden, steeds maar weer opnieuw te doen, te eten, te drinken, mee te maken etcetera, en noemen dat vervolgens een verslaving. Op het moment dat het het functioneren in het dagelijks leven in de weg staat, wordt het ook alszodanig behandeld, maar een feitelijke verslaving is het natuurlijk niet ; in wezen gaat het om een voortdurend al dan niet bewust gemaakte (verkeerde) keuze om dat leuke / lekkere / spannende op te zoeken. En dat kan dus werkelijk van ALLES zijn, van koffie tot gokken, van seks tot internetten, van dropjes en chocola tot energydrink en hardlopen, van lezen tot handwerken, van televisie kijken tot hamburgers.

Let daarbij op dat het dus ZONDER UITZONDERING om aangename dingen gaat. Of je moet mensen kennen die verslaafd zijn aan schoonmaken, opruimen, onkruid wieden, schilderen, was ophangen of benzine tanken, maar voor zover die er al zijn, vallen ze vermoedelijk onder een andere aandoening dan 'verslaving'.

De STOF melatonine is dus an sich niet verslavend volgens de definitie verslavende stoffen, maar zoals ALLES wat mensen een prettig gevoel geeft of zelfs het IDEE van een prettig gevoel, kun je er aan 'verslaafd' raken. Dit berust echter geheel en al op het placebo-effect. (Los van het feit of melatonine wel of niet echt iets doet).