Verslavend zal het niet worden. Er zitten in paracetamol geen stoffen die je lichamelijk verslaafd maken.
Je kan wel er een geestelijk afhankelijkheid, ofwel een geestelijk verslaafdheid, mee opbouwen.

Net als cocaïne. Is niet lichamelijk verslavend maar zoals je weet, je kan er extreme geestelijk afhankelijkheid van krijgen. Duizenden mensen zijn dit helaas.

Terug naar de paracetamol, afhankelijk van jouw conditie kunnen 20 paracetamols in 1x al dusdanig schadelijk zijn. Je zal er niet meteen aan sterven, maar zoals al gezegd, je lever kan daardoor onherstelbaar en ernstig beschadigd worden dat je uiteindelijk het loodje legt. Een pijnlijke lange weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

maximale dosering is 6-8 keer 500mg per dag.
Er moet 3-4 uur tussen de doseringen zitten. Vanaf 10 gr kan iemand al ernstige leverbeschadiging krijgen, wat tevens erg pijnlijk is. Vanaf 20 gr kan het al dodelijk zijn.

Ik hoop dat je geen gekke plannen hebt ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veelvuldig en langdurig gebruik kan zelfs hoofdpijn klachten geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slik zelf 4x 1000mg aan Panadol atrose ik mag beslit niet meer slikken dan dit, er bestaat dan kans op masg en leverschade als ik dit lang duur zal doen. Ik weet dat 25 gr doodelijk is, en ik heb van een vriend gehoord (hbo verpleegkundige dat het een zeer pijnlijke dood is.) Wil je paracetamol goed laten werken dan heeft je bloed een bepaalde spiegel nodig, het kan dus zijn dat je eerst een hoogedossering moet gebruiken, dit zal de arts dan ook voorschrijven, en en daarna een lagere dossering, je zal dan merken dat het beter werkt. Bij lang durig gebruik kan gewening op treden dit houdt in dat je niets meer merkt van de paracetamol, je zal dan opzoek moeten naar een medicijn met een andere werkzame stof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paracetamol is wel degelijk verslavend.
Al jarenlang kamp ik met migraine. Mijn huisarts vertelde mij destijds dat het helemaal geen kwaad kon om "veel" paracetamol te slikken.
Ik slikte destijds om de twee uur, twee paracetamolletjes soms zelfs 3 of 4 tegelijk.

Echter, de hoofdpijn ging er niet door weg. Het werd zelfs erger.

Toen ik een nieuwe huisarts kreeg en ik mijn hoofdpijn met hem besprak, schrok hij van de hoeveelheid paracetamol die ik slikte.

Hij vertelde mij dat ik moest "afkicken" en dat ik "middel afhankelijke hoofdpijn" had ontwikkeld. Kortom, doordat ik zoveel paracetamol slikte, was mijn lichaam er aan gewend geraakt. Zodra de paracetmol was uitgewerkt, kreeg ik hoofdpijn zodat ik weer nieuwe moest innemen.

Ik heb nu nog steeds migraine. Maar ik slik alleen paracetamol als ik het niet meer kan uithouden van de pijn.