Zijn de alternatieve behandelingen voor galstenen en gruis echt betrouwbaar?

Op internet vind je websites vol informatie over reinigingskuren voor de gal en de lever, die grote hoeveelheden stenen en gruis op zouden leveren als je ze zou volgen.
Ik wil weten:
- Hebben mensen met galstenen en galgruis die al kolieken hebben ook echt baat bij deze methoden? Graag ondersteund met wetenschappelijk bewijs.
- Als die methoden echt effect hebben, waarom worden ze dan niet 'regulier' voorgeschreven maar wordt nog steeds de galblaas verwijderd bij met kolieken gepaard gaande galstenen / gruis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het recente artikel op http://site.kloptdatwel.nl/2012/10/26/de-onzinnige-lever-en-galblaaszuivering/ kan je veel informatie vinden. Ben bang dat het die behandeling dus niet wetenschappelijk onderbouwd zijn, integendeel. Het sluit niet aan bij de inzichten van de moderne wetenschap.
Cryofiel
11 jaar geleden
De tekst achter het tweede aandachtsstreepje in de toelichting onder de vraag is feitelijk al het antwoord. Vaak wordt dit verwoord als 'een alternatieve behandeling die werkt, wordt opgenomen in de reguliere geneeskunde, en is daarmee per direct niet alternatief meer'. Of, weer anders verwoord:
--  "Hoe heet een alternatieve behandeling die *wel* werkt?"
--  "Een reguliere behandeling!"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sannebree, dit was precies wat ik zocht! Bedankt namens kleine Stippel. En Cryo, natuurlijk... ik wist het eigenlijk wel. Maar je zoekt al eens wat op als ze in je kind willen gaan snijden. In dit geval schaadt het dus wel degelijk.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ze maken handig gebruik van de onzekerheid die je natuurlijk altijd hebt wanneer er iets mis is met je lichaam en er daarom een ingrijpende ingreep nodig is.

Het beste antwoord

In onderstaande bron kan je veel info vinden. De ideeen over galstenen en hun behandeling lijken niet erg wetenschappelijk onderbouwd, integendeel..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank, de bron spreekt boekdelen!