Klopt het dat er een verbod komt op kruiden en vitamine door de EU en dat zo de alternatieve geneeswijzen in gevaar komen?

Ik stel deze vraag n.a.v. deze hyve waar deze vraag gesteld word.

http://natuurlijk-genezen.hyves.nl/forum/5250244/8lYU/VERBOD_door_de_EU_devil_wtf_op_KRUIDEN_VITAMINEN_alternatieve_medicatie_in_gevaar_je_kunt_nog_tot_30_april_tekenen/

Klopt dit? Is dit oud of nieuw nieuws? En zo ja, waarom komt er een verbod op? Geldt dit voor alle kruiden en vitamine in deze alternatieve geneeswereld? Zo ja, welke? Is het voor alles, of maar voor een bepaald deel? Wat is de reden hier achter? Wat denkt de EU hiermee te bereiken?

Toegevoegd na 57 seconden:
overigens op dat forum wordt géén vraag gesteld... mijn excuus.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De farmaceutische lobby / EU schijnt het een en ander in beweging te willen zetten... natuurlijk alleen maar het beste voor (van) de EU burger... niet z'n gezondheid, maar wel z'n geld. Het verbod is niet zo zeer de alternatieve geneeswijze, maar de manier waarop het moet worden toegelaten zal veel producten van de markt verdrijven / onmogelijk maken de procedures te volgen.

Ook is er een verwante wet/regel in de maak, die de hoeveelheid stoffen in het eten verbiedt... deels terrecht, maar deels ook volledig absurd (vitamine C tabletten zonder een merkbaar deel vitamine C erin...). Voedselsupplementen.

Voor de eerste is er een petitie die men kan ondertekenen:
http://www.savenaturalhealth.eu/
(met kort infofilmpje).

Toegevoegd na 8 minuten:
Ah, ik zie dat er in je hyves-link verwezen wordt naar dezelfde petitie. Van de week had ik al naar dit onderwerp gegoogled en verschillende petities met verschillende namen (dat is dan wel weer jammer) de ronde doen.

Het schijnt daadwerkelijk zo te zijn Ongelofelijk maar waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar was inderdaad sprake van dat dit vanaf 31 december 2009 zou gebeuren. Codex Alimentarius heette dat, ik heb er nooit wat van gemerkt dus ik vraag me af hoe betrouwbaar dat soort berichten nog zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor zover ik heb begrepen kan je gewoon nog kruiden en vitaminepillen kopen, alleen mogen er geen gezondheidsclaims meer op staan.
13 jaar geleden
Neen.
Het is een kwestie waar veel foute onderstellingen over rondgaan.
Het gaat hier enkel om geneesmiddelen, dus producten die genezen.
Voedingssupplementen vallen hier niet onder, dit zijn producten die ondersteunen, maar geen genezing beloven.
Geneesmiddelen moeten bewezen werking hebben, supplementen niet.
Dus je moet je geen zorgen maken.