Hazenslaapje, Tukje doen.. Is dit nou juist goed of slecht voor je lichaam? Beïnvloed dit je normalen slaap routine?

Hazenslaapje, tukje is slapen in een lichten vorm voor 15 t/m 60minuten. Vaak op de bank in de auto(niet de bestuurder) enz. Maar is dit nou echt goed voor je?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Onderzoek toont aan dat mensen die ’s middags 60 tot 90 minuten slapen beter in staat zijn om ingewikkelde visuele patronen te herkennen. Men zou daardoor beter leren. Deskundigen discussiëren nu of het komt door de REM-slaap of omdat men gewoon goed uitgerust is.

Dus gewoon lekker slapen 's middags!

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog een leuke bron:

http://gezondheidsnet.rnews.be/slaap-zacht/nieuws/2772/middagdutje-is-gezond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan geen kwaad hoor, maar als je te lang slaapt kun je 's avonds moeite krijgen met slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik heb geen exacte bron, maar wel een profiel werkstuk moeten maken voor school over slaap en alles eromheen.. Daar had ik bronnen bij gebruikt maar die weet ik niet exact meer ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is niet waar hoor, want als je voldoende slaap hebt gehad is je lichaam niet meer moe en kan je vaker wakker gaan liggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom zei ik ook dat het geen kwaad kon als het maar niet te lang was ;)
Ik meen dat het Edison geweest is die beweerde met zeer weinig tijd slaap per nacht, voldoende te kunnen uitrusten.

Later is gebleken dat Edison gedurende de dag een groot aantal 'af en toe' een minuutjes..even wegviel. Hij sliep dan wat gedurende korte tijd.

Kennelijk had zijn lichaam het dus nodig even tot herstel te komen en dus sloeg, zogezegd, zijn lichaam overdag toe..

Je kunt dus dat slaapje zien als een aanvulling op de nachtelijke slaap.

Wat je echter nooit moet doen is..slapen even na het eten..omdat het lichaam op dat moment brandstof 'ingeladen' heeft en dat niet gebruikt.

Waardoor de energie uit die brandstof door het lichaam wordt omgezet in vetten en deze bewaart voor 'de slechte tijden' en je dus dik maakt..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is alleen niet waar. Je lichaam verbruikt tijdens de slaap natuurlijk ook een hoop energie, anders zou je hart bijvoorbeeld stoppen met kloppen (de basaalstofwisseling). Tijdens de slaap verbrand je bijna net zoveel calorieën als TV kijken (0,9 t.o.v. 1,0 kcal/kg/uur). Na het eten zal dit nog een stukje hoger liggen omdat je spijsvertering dan meer energie vraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk gebruik je tijdens je slaap ook wat energie..maar lang niet zoveel als tijdens de dagelijkse activiteiten.. De spijsvertering 's nachts verloopt derhalve trager. En bij teveel aanwezige energie worden de overschotten opgeslagen als vetten.. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verbruikt ong 60 kcal per uur slapen
Een hazenslaapje heeft een positief effect op je hersenfuncties zoals je concentratie en het vermogen om dingen te onthouden. Bovendien gaat het de effecten van 'information overload' tegen. Je hoeft je dus absoluut niet schuldig te voelen na een middagdutje.

Alleen als je moeite hebt met inslapen of depressief bent kun je hazenslaapjes beter vermijden om je dag-nachtritme te behouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens een willekeurige ontspannende activiteit bevind je je niet in de slaapfasen (N1 en N2), die waarschijnlijk verantwoordelijk zijn voor het positieve effect. Dat neemt niet weg dat ontspannende activiteiten ook goed voor je zijn. :-)
Ik ga er van uit dat de powernap hier ook onder valt.
Hierbij is aan te bevelen dat je hier maximaal 30 minuten aan besteed.
Langer kan de nachtelijke slaap behoorlijk verkorten.

Voor een uitleg met tips verwijs ik je graag naar de url in de bronvermelding.