Hoe verklaar je de hoge hartslag in sauna?

Het is ons allen bekend dat we een (erg) hoge hartslag bekomen in de sauna! Dit zonder ook maar enige fysieke inspanning. Wél, m'n gedacht was nu dat deze aan de oorzaak ligt van het afkoelen van het lichaam. Lijkt me zelfs evident, maar hoe verklaar je dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Hoe droger de lucht rondom het lichaam is, des te sneller verdampt het zweet, en des te sneller koelt men af. Tegelijk zetten de bloedvaten in de huid uit, waardoor de bloedtoevoer naar de huid stijgt, en warm bloed wordt afgevoerd en vervangen door kouder bloed. Hierdoor stijgt de inwendige temperatuur dan weer. Waar normaal slechts 5 tot 10% van het bloed door de huid stroomt, kan dit in de sauna oplopen tot 50-70%.
Om dit mechanisme in stand te houden, begint het hart sneller te pompen en verhoogt de hartprestatie (cardiac output). De hartslag in de sauna kan tweemaal zo hoog liggen dan de hartslag in rust, terwijl de hartprestatie (de hoeveelheid bloed die het hart per minuut pompt) twee tot drie keer hoger kan liggen. Dit komt ongeveer overeen met een verhoging van de hartprestatie tijdens een fikse wandeling.
De gevolgen op de bloeddruk zijn minimaal: de diastolische bloeddruk daalt licht, de systolische bloeddruk blijft vrijwel constant.
Naast de hitte, zorgt ook de afkoelingsfase voor een belasting van de hartfunctie. Die is afhankelijk van het type afkoeling. Bij onderdompeling in ijswater, daalt de huidtemperatuur zeer snel van ong. 40° C naar 33°C, terwijl de lichaamstemperatuur zeer snel met 1 à 2°C daalt om opnieuw op de normale temperatuur te komen. Dit leidt o.m. tot een snelle verhoging van de bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het lichaam wil graag een temperatuur van ongeveer 37oC handhaven. in de sauna wordt de lichaamstemperatuur van buiten af verhoogd. al vrij snel gaat het lichaam reageren met zweten, omdat het verdampen van zweet het lichaam afkoelt. maar dat is niet genoeg, de temperatuur loopt toch op, ondanks dat je gaat zweten als een vergiet. Aangezien zweten nog steeds de enige mogelijkheid is om af te koelen en omdat de kerntemperatuur belangrijker is dan de oppervlakte temperatuur, zal het lichaam het bloed zo veel mogelijk langs de huid willen leiden. Dat doet het lichaam door het hart sneller te laten kloppen en de slagaders naar de organen minder bloed te geven dan de slagaders naar de huid. Op zeker moment houdt het op, en moet je de sauna uit!