De rode kleur komt van het hemoglobine. Hemoglobine is de stof die zuurstof transporteert van de longen naar alle cellen van het lichaam.

Hemoglobine dat zuurstof aan het transporteren is, is helderrood van kleur. Hemoglobine dat zijn zuurstof al heeft afgegeven, en dat nu zonder zuurstof op de terugweg is naar de longen, is donkerrood van kleur.

Toegevoegd na 1 minuut:

De rode bloedcellen zitten vol met hemoglobine, want het is de taak van deze rode bloedcellen om zuurstof te transporteren.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In rode bloedcellen zit hemoglobine (hb), dat het zuurstof bindt in de longen en loslaat in de weefsels. Dat hb heeft in de kern ijzeratomen. Dit ijzer bepaalt de kleur van bloed.