Hoe verwerken ze bij de bank overschrijvingskaarten?

Hoe gaat dat in zijn werk?

Ieder handschrift is toch uniek. Kan dat allemaal machinaal uitgelezen worden? Al die cijfers (rekeningnummers) en mededelingen op de overschrijvingskaart dus.

Of komt er nog veel handwerk bij kijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaan die nog?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik ze nog steeds ja.

Het beste antwoord

Dat gaat (bijna) helemaal automatisch. En dat is ook geen wonder, als je bedenkt, dat er al bewakings-camera's zijn die registreren of er in een uitgaansgebied wordt gevochten of onschuldig wordt gedanst. Ook buitengewoon gedrag wordt herkend, om een mogelijke aanslag te voorkomen, b.v. op luchthavens. Camera's boven grote reclameborden kunnen zelfs het percentage vrouwen en mannen na herkenning berekenen, en zó besluiten om een reclame voor een auto, of een parfum te tonen.

Computers die overschrijvingen verwerken, werken in principe hetzelfde. Het is een soort zelflerende software.
Zodra je een keer een onduidelijke handtekening hebt gezet, of de computer wil 500.000 Euro of 1 Eurocent gaan overschrijven, dan wordt zo'n kaart eruit gegooid, en wordt 'ie door mensen verwerkt. (en mogelijk heeft de computer dan weer wat geleerd)

Voor de begunstigde is er automatisch al een dubbel-check omdat rekeningnummer en naam (woonplaats) moeten kloppen. Eén van die gegevens mag dus al wat minder duidelijk zijn. Kijk maar eens op je overschrijvingskaarten. Daarop staat het verzoek met zwart of blauw te schrijven. Dat zegt al iets, want mensen kunnen prima rood of groen lezen, en computers schijnen daar wat moeite mee te hebben.

Bij TPG post is het niet anders. Ook daar worden alleen de probleemgevallen nog door mensen gesorteerd.