winstreserve, bedrijfseconomische winst, cashflow, fiscale winst, wie kan mij een goed en duidelijk verschil uitleggen tussen deze begrippen?

per definitie begrijp ik de begrippen wel, ik weet waar ze voor staan, maar wat zijn nou belangrijke onderlinge verschillen waardoor ik deze begrippen beter kan definiëren?
ik vind sommige nogal er veel van elkaar weg hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Laat ik beginnen met het verschil uit te leggen tussen de bedrijfseconomische winst en de fiscale winst.

Als je een bedrijf hebt wil je natuurlijk zo veel mogelijk winst maken, maar zo weinig mogelijk belasting betalen. Die 2 dingen gaan helaas niet samen; hoe hoger je winst is, hoe meer belasting je betaalt.
Omdat je toch aan je aandeelhouders en aan de bank hele mooie cijfers wil laten zien, maar toch aan de belastingdienst minder mooie cijfers maken veel bedrijven 2 rapporten. Het ene rapport geeft de bedrijfseconomische winst aan, het andere rapport de fiscale winst. Het verschil daartussen ligt in allerlei fiscale aftrekposten die de winst drukken, maar bedrijfseconomisch niet van belang zijn. Het grootste verschil ligt vaak bij de afschrijvingen.
Voorbeeld: Een machine kan bijvoorbeeld 10 jaar mee. Bedrijfseconomisch wordt deze dus in 10 jaar afgeschreven. Fiscaal mag zo'n machine in 5 jaar worden afgeschreven en heb je dus een lagere winst omdat je afschrijving hoger is.

Dan is er nog de winstreserve. Als een bedrijf winst maakt kan het bedrijf er verschillende dingen mee doen. Afgezien van het feit dat er belasting over de winst moet worden betaald kan een bedrijf besluiten een gedeelte van de winst uit te keren aan de aandeelhouders. Het bedrag dat uiteindelijk over blijft (en dus in het bedrijf blijft) is de winstreserve.

De term cashflow is misschien makkelijker te begrijpen als je het vertaalt naar het nederlands: "kasstroom". Hierbij wordt een overzicht bedoeld die aangeeft hoeveel "cash" (dus geld; chartaal of giraal) er de onderneming in is gekomen en hoeveel eruit is gegaan. Er is namelijk een groot verschil tussen kosten en opbrengsten aan de ene kant en uitgaven en inkomsten aan de andere kant. Met de eerste bereken je de winst of het verlies van een onderneming; met het tweede bereken je de positieve of negatieve cashflow.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Winstreserve is dat deel van de winst die niet wordt uitbetaald aan de aandeel. cashflow is de besteding van geld in en uit. Fiscale en economische staat op deze site prima beschreven
ronron1212