Wat te doen wanneer je een incompleet pakketje ontvangt van TNT, en welk partij is aansprakelijk: het bezorgbedrijf of de verzender?

Laatst heb ik iets besteld bij een online winkel. Zij hebben dit verstuurd en het is aangekomen. Nadat ik ondertekend had en de rembours betaald had heb ik het pakketje opengemaakt (terwijl de postbode alweer snel weg was). Het bleek daarentegen dat slechts een deel van mijn bestelde product erin zat (ik had een simkaart en mobiel besteld maar er zat alleen een simkaart in). Volgens de online winkel hadden ze het compleet verstuurd. Ook heb ik de verzend- en sorteringsgegevens van TNT over het pakketje geraadpleegd waaruit bleek dat het pakketje 4 keer zoveel woog bij de weging op het distributiecentrum dan nadat ik het ontvangen heb. Ook zat er geen pakbon bij. Hieruit kan ik concluderen dat een bezorger mij de mobiel ontwricht heeft en hiermee weg aan komen is!

Wat moet ik hier aan doen, en wie is aansprakelijk voor dit diefstal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Gevalletje webwinkel :). Deze zal het ontbrekende product na moeten zenden.

Het gewicht zegt niks. Zo'n pakket wordt niet gewogen en in parcy ( programma voor webwinkels om te verzenden ) wordt gewoon een gewicht ingevuld.

Het beste neem je dus contact op met de winkel en doe je daar het verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons gaan ze niet wegen (in ieder geval is mij dat nooit opgevallen) wanneer we inboeken via Parcy, maar wij betalen dan ook niet per KG. Bij UPS zendingen mogen we zelfs altijd 1KG invullen ook al is het 10KG. Maar nu komt het. Een telefoon is niet 3KG. Dat kun je dus sowiso niet opmerken op zo'n weegschaal. Blijf erbij dat het een gevalletje webwinkel is (hoe graag ik zelf zal willen van niet omdat ik een webwinkel run ;)). Klanten kunnen je op zo'n manier ook goed oplichten. Getekend of niet maakt niet uit. Wanneer een klant meld dat een product niet of foutief is geleverd, moet je dat als webwinkel herstellen, volgens mij was het binnen 3 week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee hoe kan ik de webwinkel (in dit geval studentmobiel.nl) onder druk zetten om hen ook echt een nieuw product te laten leveren? Zijn er gerechtelijke argumenten die ik kan stellen? Ik heb iets van 4 weken terug een "onderzoek" laten starten via TNT maar daar komt gewoon geen reactie/voortgang in, en TNT strafrechtelijk vervolgen zal mij waarschijnlijk meer kosten door het inhuren van een advocaat dan dat ik er uit krijg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4 week zeg je? Dan is hun tijd voorbij (3 week is maximum) en moeten ze maar een nieuwe leveren. Onder druk zetten moet je niet direct willen. De webwinkelier zal zelf zijn rechten en plichten kennen. Artikel 9 BW7 1. De verkoper is verplicht de verkochte zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en af te leveren. Onder toebehoren zijn de aanwezige titelbewijzen en bescheiden begrepen; voor zover de verkoper zelf daarbij belang behoudt, is hij slechts verplicht om aan de koper op diens verlangen en op diens kosten een afschrift of uittreksel af te geven.
2. Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.
3. In geval van koop met eigendomsvoorbehoud wordt onder aflevering verstaan het stellen van de zaak in de macht van de koper. Artikel 11 BW7 Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af, zelfs al was zij reeds eerder afgeleverd in de zin van artikel 9. Mooi he, consument zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké bedankt, ik ga het proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer ze dus niet meewerken moet je ze maar wijzen op die wetsartikelen die je noemde. Gaan ze daar nog niet op in, kun je dreigend gaan worden en ze een brief sturen waar je ze ´schriftelijk in gebreke stelt ´ .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een nieuwe mobiel aangevraagd, en de webwinkel in kwestie heeft er niet moeilijk over gedaan om een nieuwe op te sturen. Ik heb de nieuw mobiel net binnengekregen. Bedankt voor de tip :)

Andere antwoorden (1)

In principe op het moment dat je ondertekend (en dus niet de inhoud hebt gecontroleerd bij ontvangst) ben je vanaf ondertekening de eigenaar en ben je zelf verantwoordelijk. Echter kun je kun je uit jouw gegevens doen blijken dat vanaf het sorteringscentrum of distributiecentrum iets mis is gegaan en artikelen zijn ontvreemd. Je kan dit blijkbaar aantonen, denk dat dit gevalletje TNT is. Al zal TNT dit niet snel toe geven. Je moet hiervoor wel heel ver gaan en mogelijk samen met de verzender -gerechtelijke- stappen ondernemen.