Waarom is de hoeveelheid gedrukt geld gerelateerd aan hoeveel goud een land heeft?

Naar aanleiding van een eerdere vraag over het waarom van het niet gewoon geld bij drukken. (inflatie o.a.)

maar waarom is die hoeveelheid geld gekoppeld aan de goudvoorraden?
Kan geld niet gewoon een waarde vertegenwoordigen zonder gekoppeld te zijn aan hoeveel goud een land in de kluis heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar inderdaad, er is geen goudstandaard.

Het beste antwoord

De hoeveelheid geld die een bank kan scheppen is afhankelijk van de grenzen die de Europese Centrale Bank stelt. Deze stuurt op inflatie alleen. Het bankwezen kan dus net zoveel geld scheppen als zij van de ECB mag, die zich op haar beurt laat beperken door de inflatoire ontwikkeling van de euro. Dit is het geheim van hoe de nationale valuta in onze tijd worden geschapen. Dat de hoeveelheid geld die een bank kan scheppen niet oneindig is blijkt wel uit de problemen die zijn ontstaan in de Verenigde Staten in 2007 op de hypotheekmarkt. Wanneer hypotheken niet meer kunnen worden afgelost en dit gebeurt op grote schaal geeft dat liquide problemen voor een bank

Toegevoegd na 4 minuten:
Tijdens de periode van 1939-1942 raakte Groot-Brittannië veel van zijn goudvoorraad kwijt aan aankopen van munitie en bewapening op een "cash & carry"-basis van de V.S. en andere naties. Deze uitputting van de Britse reserves gaf Winston Churchill signaal dat terugkeer naar een gouden standaard naar vooroorlogs model niet meer praktisch was; in plaats daarvan werd John Maynard Keynes, die tegen een dergelijke gouden standaard had gedebatteerd, meer en meer invloedrijk: zijn voorstellen, een zich breder uitstrekkende versie van de "naar het stabiliteitspact" gemodelleerde gouden standaard, zou zijn uitdrukking vinden in het systeem van Bretton Woods.

volgens mij zijn we dus decennia lang los gekoppeld aan hoeveel geld er wordt gedrukt, gekeken naar de heoveelheid goud.