Getrouwd echtpaar, 2 volwassen kinderen van vrouw uit eerder huwelijk. Vrouw is al overleden. Als man komt te overlijden wie erft er dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Alle 3 erven zij in gelijke delen, eerst worden echtgenoot en kinderen aangesproken, daarna pas de andere eventuele betrokkenen:

Artikel 4:10 BW
1. De wet roept tot een nalatenschap als erfgenamen uit eigen hoofde achtereenvolgens:
a. de niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot van de erflater tezamen met diens kinderen;
b. de ouders van de erflater tezamen met diens broers en zusters;
c. de grootouders van de erflater;
d. de overgrootouders van de erflater.

2. De afstammelingen van een kind, broer, zuster, grootouder of overgrootouder worden bij plaatsvervulling geroepen.

En dat is zoals het normaal is, zonder wensen die in een testament zijn beschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan in wat voor vorm er getrouwd is en of er nog andere kinderen van de man zijn. En wat voor testamenten er zijn
Een notaris kan dit allemaal haarfijn uitzoeken en uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt als "Erven zonder testament". Op de website in de bron wordt daar veel over uitgelegd.
In het kort erft de huidige partner en de kinderen. Daarnaast ook nog andere familieleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder testament erven echtgenoot en kinderen in gelijke delen (nb nadat de boedel gesplitst is, bij huwelijk in gemeenschap van goederen is de partner al eigenaar van de helft van het gemeenschappelijk vermogen; dit erft hij/zij dus niet).
In voorgelegd geval is de vrouw al eerder overleden. Op dat moment hebben de kinderen dus al hun kindsdeel van het vermogen geërfd. In het huidige erfrecht is het dan wel zo dat de partner een langstlevendenrecht heeft en dus gedurende zijn leven over de hele nalatenschap mag bezitten en de kinderen er dus pas over mogen beschikken als de langstlevende (de man in dit geval dus) overlijdt.
Kortom, zonder andere huwelijlsvermogens- of testamentaire afspraken erven de kinderen van de vrouw op het moment van haar overlijden (=verkrijgen bloot eigendom), maar kunnen ze pas over de erfenis beschikken op het moment dat haar partner overlijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan wat met erfenis vrouw is gebeurd bij haar overlijden en op welke huwelijksvoorwaarden de man met de vrouw trouwde. Het is mogelijk dat de kinderen sinds overlijden vrouw een vordering hebben op de man, zo niet dan zijn de verwanten van de man erfgenaam en niet de kinderen van zijn overleden vrouw (die zijn geen verwanten).
Laat de man in overleg met zijn verwanten en zo mogelijk de kinderen van de overleden vrouw naar de notaris stappen.
Dan advies vragen, mogelijkheden vragen, kiezen en laten vastleggen in testament (als er tenminste sprake is van belangrijk geachte bezittingen).