Wat betekend "bedrag in miljoenen"?

Hallo,

Ik heb een balans waar boven staat "bedragen in miljoenen"
en dan posten ter waarde van bijvoorbeeld 11.000 en 735.

Gaat het hier dan om 11000 miljoen dus 11 000 000 000 of 11 miljoen dus 11 000 000? en bij het tweede voorbeeld 735 miljoen dus 735 000 000 of juist 735 000?

Moet het ff zeker weten, bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.8K
Amadea
9 jaar geleden
Zes nullen moet je dus achter elk getal zetten.
Poet
9 jaar geleden
Dat klopt inderdaad.
Het zijn overigens best grote bedragen voor de gemiddelde mens. Als het niet gaat om een rijksoverheid, een zeer groot bedrijf of een bank dan zou ik even checken of er geen foutje is gemaakt door de opsteller van die balans.

Antwoorden (2)

Bedrag in miljoenen betekent dat je het aangegeven aantal moet vermenigvuldigen met 1 miljoen. 11.000 is dus 11 miljard. 735 is dus 735 miljoen.
9 jaar geleden
Beste Robertie,

Het antwoord van Bamibal is correct: als er boven een balans staat "bedragen in miljoenen", dan moet je de balansbedragen vermenigvuldigen met een miljoen.

De reden daarvoor is dat het veel ruimte scheelt in de jaarrekening en de jaarrekening tevens beter leesbaar maakt. Immers, waar je normaal gesproken steeds bedragen zou moeten schrijven van tussen de 7 en 9 cijfers (1.000.000 en 1.000.000.000) kun je nu volstaan met 1 en 1.000. Zoals je zelf zult ervaren als je dit leest, is de menselijke waarneming alerter bij kleinere cijfers. Hierdoor is het relatieve verschil tussen 1 en 1000 duidelijker in een blik zichtbaar dan het (even grote) relatieve verschil tussen 1.000.000 en 1.000.000.000.

Het antwoord op je vraag is dus dat de door jou genoemde balanswaarden van 11.000 en 735 inderdaad respectievelijk 11.000.000.000 en 735.000.000 betekenen.

(Dat is alleen anders als het bedragen per aandeel zijn. Soms staan die ook in de balans of een balanstabel opgenomen - zoals bijvoorbeeld 'winst per aandeel'. Is dat het geval, dan staat er boven de balans of tabel "Bedragen in miljoenen, behalve bedragen per aandeel").

Tot slot, bij hele grote bedrijven staat er niet meer 'in miljoenen' maar 'in miljarden' boven de balans.

Succes!