Een werknemer krijgt voor hetzelfde werk zijn salaris voortaan via een payroll onderneming. Is het toegestaan dat hij dan een lager salaris krijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, is niet toegestaan voor bruto, maar zou kunnen bij netto. Ter verduidelijking het volgende:

Er zijn 2 mogelijkheden voor payrolling:
1. het bedrijf heeft alleen de salarisadministratie uitbesteed aan het payroll-bedrijf
2. het personeel is overgegaan naar het payroll-bedrijf (dit is wat payrolling eigenlijk is, zie bron wiki)

in het 1e geval is alleen de administratieve rompslomp uitbesteed en is de werknemer gewoon nog in dienst van dezelfde werkgever, die ook het salaris uitbetaald. En dat zal normaliter niet anders worden.
in het 2e geval kom je in loondienst bij het payroll-bedrijf en krijg je dus een andere werkgever.

Zo ik de vraag lees is de 2e situatie van toepassing en krijg je met een aantal juridische aspecten van doen.
- Neemt de nieuwe werkgever het oude arbeidscontract over? is wel zo netjes, maar ik zou toch checken of dit gebeurd is.
- Payroll-bedrijven hebben geen "last" van een CAO, maar hoe zit het dan nu met je pensioenopbouw?

Misschien dat een jurist nog aanvulling op dit antwoord kan geven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik denk dat payroll nu de nieuwe werkgever is,
heeft hij daar toestemming voor gegeven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een payrollonderneming is een bedrijf dat de salarisadministratie doet voor een ander bedrijf. Het is dus niet de nieuwe werkgever!
Nee, natuurlijk niet.

De werknemer heeft een contract met zijn werkgever, en die twee partijen zijn een salaris overeengekomen. Dat de werkgever de loonadministratie heeft uitbesteed aan een payrollonderneming, daar heeft de werknemer niets mee te maken.

Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om ervoor te zorgen dat de payrollonderneming het juiste, overeengekomen salaris uitbetaalt. Doet de payrollonderneming dat niet, dan moet dat het probleem zijn van de werkgever, niet van de werknemer. De werknemer moet dus klagen bij de werkgever, niet bij de payrollonderneming.

Hoe de werkgever ervoor zorgt dat de werknemer zijn volledige loon krijgt - via die payrollonderneming, door met een andere payrollonderneming in zee te gaan als de eerste het niet goed doet, of door de loonbetaling weer in eigen hand te nemen - dat maakt niet uit. Als het maar gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Goed uitgelegd SuzyQ. +1
nee natuurlijk niet, payroll wil alleen maar zeggen dat de loonadministratie uit handen is gegeven, de werkgever is met jou een contract aan gegaan waarin een salaris is overeengekomen. Het kan wel zo zijn dat wanneer er een brutosalaris is afgesproken, de inhoudingen door je werkgeven niet correct zijn uitgevoerd. Als die nu wel correct worden ingehouden, kan dat wel n verschil in netto loon opleveren. Ik zou daarom toch even een toelichting vragen. succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De crusiale vraag is, een lager Bruto of een lager netto salaris. In het eerste geval moet je bezwaar maken en in het tweede geval hebben ze waarschijnlijk teweinig ingehouden en zijn ze daarom overgegaan naar salaris bedrijf.