Rode kaart bij intrekken machtiging

Als je bij een bedrijf een automatische incasso stop wilt zetten, dan moet je een rode kaart sturen naar het desbetreffende bedrijf. Waarom niet zenden naar de bank, aangezien zo'n bedrijf wel kan zeggen dat het de kaart nooit ontvangen heeft? Wie heeft dit systeem bedacht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K
Kimath
13 jaar geleden
ik heb nog nooit van dit systeem gehoord. Moet je dan een rode ansichtkaart sturen? Ik snap het niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeg maar een kaart die je bij de bank aan moet vragen. Je vult het in en stuurt het aan het bedrijf om een automatische incasso stop te zetten.

Het beste antwoord

Dat komt volgens mij, omdat de bank helemaal geen partij is. Jij hebt een afspraak met dat bedrijf, en niet met de bank. De bank verleent slechts een service.

Als het stopzetten van een incasso problemen geeft, raad ik je aan telefonisch contact op te nemen met dat bedrijf.
En verder is het heel simpel: als je te maken hebt met een bedrijf, dat zomaar kan zeggen, dat ze die kaart niet hebben ontvangen, moet je gewoon geen zaken doen met dat bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een groot telecombedrijf voor mobiele abonnementen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar vertrouw je dat bedrijf niet, en daar zul je je redenen voor hebben. Stoppen dus met die handel, en naar een telecombedrijf dat je wel vertrouwt. Je kunt tegenwoordig snel van abonnementen afkomen. Mocht het oude telecombedrijf toch nog klieren met incassos, dan wil je bank je heus wel helpen hoor. Vaak ben je in zo'n geval niet de enige die problemen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is stopgezet, kreeg ook netjes een brief ter bevestiging. Het probleem alleen is dat het bedrijf veel verschillende afdelingen heeft, die langs elkaar werken. Dus ook al heb ik opgezegd, ze moeten het blijkbaar nog doorgeven aan de debiteuren-afdeling. Heb er dus alle vertrouwen in dat ik het geld wel terugzie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou komt het toch nog goed! ;-)
Mochten ze nou toch nog geld afschrijven dan kun je volgens mij ook storneren. Als het goed is heb je daar ook een kaart voor met een andere kleur (groen?) Ik heb overigens de pest aan incasso's. Als het maar enigszins mogelijk is, los ik het op via "periodieke overschrijving". Dan maak ik een afspraak met de bank ipv het bedrijf, en heb ik het gevoel dat ik het veel beter zelf in de hand heb, wat er allemaal gebeurt. Maar "periodieke overschrijving" is niet altijd mogelijk, zoals bij b.v. de energierekening. En natuurlijk lukt dat ook niet als de bedragen iedere maand verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord omdat: Het verduidelijkt dat de bank geen partij is. Het verklaart dus waarom de rode kaart aan het bedrijf wordt opgestuurd en niet aan de bank.

Andere antwoorden (7)

Wij sturen die dingen tegenwoordig IN een envelop EN aangetekend.... kunnen ze niet meer beweren dat ze hem niet ontvangen hebben. En die zes euro aantekenen is vaak veel goedkoper dan WEER een jaar een abbo op iets.

Toegevoegd na 42 seconden:
Er is trouwens net een wet aangenomen die de stilzwijgende verlenging volledig verbiedt.

Toegevoegd na 1 minuut:
óók bij automatische incasso.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar, hoe bewijs je dat er in de aangetekende brief een rode kaart inzat? Het bedrijf kan ook zeggen dat er niets in de envelop zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fotootje maken voor je hem opstuurt... lijkt me wel een onzinnig excuus. Een lege envelop opsturen als je iets wilt stopzetten.
Denk niet dat veel rechters dat zullen geloven. Helemáál niet als je het aangetekend opstuurt. (voor zo'n simpel kaartje wat normaliter niet aangetekend zou moeten hoeven...)
Omdat er anders teveel misbruik van gemaakt zou gaan worden denk ik. Nu gaat het bedrijf nog controleren of de machtiging wel degelijk stopgezet moet worden.
Wanneer een bedrijf deze rode kaart negeert dan moet je contact zoeken met de bank en dan zal deze de automatische incasso stopzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het bedrijf sta je aangemeld als automatische incasso en die verwerkt dit via een computer. Dus dat verandert pas als hun dat veranderen. De bank kan dat niet veranderen. Je hebt aan het bedrijf met een groene kaart aangegeven automatisch te willen betalen. De rode is voor het stop zetten. Ja ze kunnen hem ook echt niet ontvangen hebben. Zo perfect werk tnt nu ook weer niet. Dus aangetekend kan beter worden gedaan
ronron1212
13 jaar geleden
Omdat je geen overeenkomst hebt met de bank, maar met dat bedrijf. Je hebt dat bedrijf toestemming gegeven om via automatische incasso geld van je rekening te halen, dus moet je ook van dat bedrijf de toestemming intrekken.

Als je een afspraak met je bank had in plaats van met dat bedrijf, dan was het een automatische overschrijving (jij bent de opdrachtgever aan de bank) geweest in plaats van een automatische incasso (het bedrijf is de opdrachtgever aan de bank).

Als je alleen de bank inlicht, blijft het bedrijf waarmee je een afspraak hebt, geheel volgens afspraak, iedere maand proberen om het bewuste bedrag van je rekening te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt dat natuurlijk ook aangetekend doen, wel zo veilig.
Maar... denk er wel aan,dat als je een automatische incasso opzegt je NIEt tevens het abonnement opzegt! Dat blijf doorlopen,als je het abonnement ook niet opzegt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niet perse een rode kaart in te sturen, je mag daar ook om verzoeken via een brief en/of mail.

Ik stuur in zo'n geval een brief EN een mail en refereer in beide dat ik het ook op andere wijze heb verzonden. Een mail is ook vorm van bewijs en wordt tegenwoordig al veel makkelijker geaccepteerd. Als je een brief aangetekend verstuurd en een mail, wordt het wel erg lastig om te ontkennen dat ze het hebben ontvangen.

Daarnaast als een bedrijf niet reageert kan je naar je bank gaan en verzoeken om het rekeningnummer waar de incasso naar toe gaat wordt geblokkeerd. Dit doen ze pas als je kan laten zien dat je het zelf al geprobeerd hebt en dit doen ze zeker!

Omdat je dan ook nog eens kan aantonen dat iets hebt opgezegd, kun je de laatste onterechte incasso terug laten boeken en hoef je ze ook niks meer te betalen
13 jaar geleden
Dat klopt dat je het naar het bedrijf moet sturen. Zij incasseren namelijk de bank voert alleen uit.
Mocht het toch nog van je rekening gaan dan kan je wel altijd even de bank bellen om het bedrag terug te halen. Normaal kan dit binnen 1 maand, maar doe het maar zo snel mogelijk kan je nooit te laat zijn.

Wie dit systeem heeft bedacht? De bankgirocentrale tezamen met de gezamenlijke banken.