Ik wil graag weten of je werkgever je aantal werkdagen mag veranderen,en hiermee dus het aantal uren vermeerderd per keer.Ik heb aangepaste werkuren.

Ik werk nu sinds 9 jaar 3x 3uur op ma-woe en vrijdag van 10.00 uur t/m 13.00 uur. Dit is een aangepaste dienst omdat ik cvs (chronisch vermoeidheidssyndroom). Ik werk dus negen uur in 3 dgn in een huiskamer met dementerende ouderen. Nu willen ze dit gaan veranderen in 2 dgn van 4,5 uur. Ik moet dan om 8.30 uur beginnen t/m 13.00 uur. Dit betekent dus dat ik ook eerder uit bed moet. Dus eigenlijk een vermeerdering voor mij van 100%
Of ik moet diensten gaan draaien van 3 uur op tijden halverwege de middag of avond,wat mij al helemaal niet gaat lukken,omdat ik dan veel te moe bent. Als ik deze diensten niet wil of kan werken dan is er dus geen werk meer voor mij,terwijl dit in 2001 al met mij is afgesproken. Voor de rest ben ik afgekeurd. Ik ben ziek geworden bij deze baas. Maar degene met wie dit afgesproken is werken hier niet meer. Ben ik nu verplicht om dit te doen,met het risico dat ik straks misschien weer op bed beland of heb ik ook rechten.

Toegevoegd na 37 minuten:
Helaas heb ik nooit een nieuw contract gekregen. Had een contract van 24 uur en werk nu nog 9 uur. 3x 3uur met een rustpauze van 1 dag ertussen. Nu willen ze dat verdelen over 2 dagen op dinsdag of woensdag en op vrijdag of zaterdag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Staan je uren in je contract staan?
Dan mag de werkgever dit niet zomaar veranderen. Daar komt dan nog eens bij natuurlijk dat je een hele goede reden hebt voor deze uren.
Ik zou even de vakbond bellen bijvoorbeeld (als je lid bent)

Toegevoegd na 43 seconden:
wellicht helpt een doktersverklaring om je argumenten kracht bij te zetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas heb ik nooit een nieuw contract gekregen. Had een contract van 24 uur en werk nu nog 9 uur. 3x 3uur met een rustpauze van 1 dag ertussen. Nu willen ze dat verdelen over 2 dagen op dinsdag of woensdag en op vrijdag of zaterdag.
Hiervoor kun je het beste snel contact opnemen met de arbodienst en arbo arts. Als deze zegt dat je geen 4,5 uur achter elkaar kunt werken dan moet de werkgever zich daaraan conformeren. Per slot is jouw werktijd medisch vastgesteld.

ps. Je kunt altijd degeen met wie de afspraak is gemaakt alsnog benaderen ook al werkt ie er niet meer....indien je hem/haar kan vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Wijzigingen in uren en werkroosters kan alleen in onderling overleg. Wat ik zo lees heb je al sinds 9 jaar een dienstverband en werkrooster van 9 uur per week. Dit kun je dus aantonen middels de loonstrook en een werkrooster. Natuurlijk kan het zijn dat in het kader van bedrijfsbelang werkroosters aangepast moeten worden. In dit geval zal het UWV(want je schrijft dat je afgekeurd bent) middels een onderzoek moeten bepalen of je nu wel of niet 2 x 4.5 uur kunt werken. De werkgever heeft iig de plicht zich daar naar te handelen.