Hoe kun je een pensioen opbouwen als je geen werk hebt omdat je huismoeder bent?

Huismoeders krijgen toch een pensioengat op deze manier, tis toch niet helemaal eerlijk, heb ik het gevoel. Als moeder zorg je voor de generatie na ons, maar je bouwt helemaal niks op.

Toegevoegd na 2 uur:
Even voor de duidelijkheid, ik ben niet getrouwd!!!!!

Toegevoegd na 2 uur:
Woon wel samen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
8K

Het beste antwoord

De partner die geen eigen arbeidsinkomen heeft bouwt , buiten de AOW, in principe geen pensioen op.
Toch stelt hij/zij de andere partner door het verrichten van taken in de huishouding in staat om te werken en is actiever bij de opvoeding van de kinderen betrokken. Daarvoor zou standaard en automatisch iets voor moeten zijn geregeld. Nu dat er niet is, moet je daar zelf aan denken en dat zelf regelen.
Getrouwde partners zonder een arbeidsinkomen worden in een huwelijk mogelijk beter beschermd, maar getrouwd zijn is geen garantie. Dat komt door sommige huwelijksvoorwaarden
Wie gaat samenwonen zonder getrouwd te zijn of zonder geregistreerd partnerschap moet meer zelf regelen.
Dat zou zeer zeker een noodzakelijk onderdeel van opleiding en vorming moeten zijn bij voorbeeld bij maatschappijleer.

Toegevoegd na 2 uur:
Enig verband hiermee is de organisatie die streeft naar een 'basisinkomen' voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je getrouwd bent en niet werkt bouwt je man een pensioen op
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je niets aan als
a. je niet getrouwd bent en dat in een samenlevingsovereenkomst en met kennisgeving aan de pensioenuitvoerder niet hebt geregeld
b.als je wel getrouwd bent en niet de juiste huwelijksvoorwaarden hebt.
Idereen wie in Nederland woont bouwt een AOW op. Dit is zoals ze het noemen een volksverzekering. Van je 15e tot je 65e bouw je elk jaar dat je in Nederland woont 2% daarvan op. Dat is de basis waar je in iedergeval recht op hebt het is ongeveer € 9800,- bruto per jaar voor gehuwden. Wil je meer zul je zelf bij moeten sparen of je verzekeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als huismoeder kun je als de kinderen wat groter zijn ook weer gaan werken dan kun je ook een pensioen opbouwen. geen werk geen recht op pensioen uitkeren daar werken andere mensen ook hard voor.ook al lijkt het wat oneerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Maar je bouwt niet zoveel meer op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is waar maar beter iets dan niets. anders moet je een verzekering afsluiten om je pensioengat te verminderen.
ronron1212
13 jaar geleden
Ja weet je wat dat kost en als je geen geld verdient
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb geen idee.
Jij ontvangt pensioen via je man later, zelfs als je van hem gaat scheiden. Van iedereen die betaald werk doet wordt verplicht pensioenpremie ingehouden; de werkgever legt daar nog een gedeelte van bij, behalve voor mensen op contractbasis, zoals ik. Omdat ik ongehuwd ben, kan ik later niet meeprofiteren van een pensioen van een parter. De mensen die later pensioen ontvangen hebben weliswaar iets extra's, maar daar ook altijd voor betaald EN gewerkt. Mensen die nooit gewerkt hebben krijgen echter wel AOW. Ook voor de AOW dragen werkenden een premie af, dit geld is voor de huidige gepensioneerden, maar je betaalt er als werkende natuurlijk in feite wel al gewoon voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan zelf een pensioenverzekering afsluiten

Toegevoegd na 1 minuut:
ook al woon je samen, kan het goed zijn dat je recht hebt op het pensioen van jouw partner.
Ik zou dit zeker eens nagaan bij het pensioenfonds
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen weten niet eens hoe hun pensioen er op dit moment voor staat.
En niet alleen huismoeders hebben een pensioen gat.

Nederland is aan het omslaan van een zorgstaat naar een zelfzorg staat. We kunnen daar niet blij mee zijn, niet mee eens zijn en afwachten totdat de regering dit weer gaat terug draaien, maar wil je echt je toekomst laten afhangen van de regering? of zorg je voor je eigen toekomst!

1 ding is zeker.. Nederland (en niet alleen Nederland) is aan het veranderen,
Veel mensen zoeken zelf een manier om een extra inkomen op te bouwen.

1 tip: Lees het boek eens van Robert Kiyosaki - Rijke Pa, Arme Pa.
En ga daarna op zoek naar mogelijkheden.