Waar kan je in gewoon nederlandse taal informatie vinden die betrekking heeft op de bezuinigingsplannen over de Wajong?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

De heren die dergelijke beslissingen nemen, zijn niet bijster goed in de gewone Nederlandse taal. Het is hun doel om het zoveel mogelijk te verbloemen.
Wat ik er van weet is dat de Wajong afgeschaft gaat worden en dat jong gehandicapten in de bijstand zouden moeten. Of deze asociale maatregel voor alle jong gehandicapten gaat gelden of alleen voor nieuwe jong gehandicapten, kan ik je zo niet vertellen.
Informatie kun je inwinnen bij het plaatselijke platform uitkeringsgerechtigden in je woonplaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Sterrehemel maar ik vind dit toch ook heel erg asociaal... Mensen die gehandicapt zijn hebben het vaal al moeilijk genoeg, ze willen dolgraag werken maar ze kunnen niet en daarnaast worden ze hun leven lang gestraft met een laag inkomen... De bijstand heeft als doel mensen tijdelijk van noodonderhoud te voorzien mocht diegene zelf tijdelijk geen werk hebben... daarom hebben mensen in de bijstand ook sollicitatieplicht... Dat mensen langdurig in de bijstand zitten gebeurd veel maar daar is het niet voor bedoeld, dus is het niet meer dan logisch (vind ik) dat mensen die afgekeurt zijn best iets meer mogen krijgen dan de noodhulp zeg maar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SterreHemel
Waarom dit asociaal is, zal ik je zeggen. Als jonggehandicapte in de bijstand, ben je voor de rest van je leven aangewezen op de grillen van [olitici. Zoals dit kabinet die de komende jaren de bijstandsuitkering met €2000,- op jaarbasis wil verlagen. Als gehandicapte heb je weinig kans op werk. Als je als gezonde mens in de bijstand zit, kun je nog je best doen om werk te vinden en uit die bijstand te raken. Gehandicapten, en jij als WAO-er weet dat, hebben heel weinig kans om een baan te vinden.
Daarom vind ik het een asociale maatregel. De bijstand is een vangnet en niet bedoelt om je hele leven van te moeten "overleven".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook overleven in een vangnet. Waarom moet iemand die in beginsel meer kans heeft op een baan en geen werk heeft volgens jou dan een lagere uitkering krijgen dan iemand die in beginsel minder kans heeft op een baan? De logica daarvan ontgaat mij. Leg het liever uit in plaats van ergens een stempel op te plakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Pedro
Als je dat niet begrijpt, zal ik het je proberen uit te leggen. Iemand die geen baan heeft maar wel kans heeft een baan te krijgen hoeft wat mij betreft niet speciaal een lagere uitkering te krijgen dan iemand die geen enkele kans meer heeft in zijn leven ooit nog aan een baan te komen.
Wel vind ik dat iemand die geen enkele kans meer maakt op een baan, niet de rest van zijn leven toe te moeten met een te lage uitkering. De bijstand is een te lage uitkering omdat de bijstand niet bedoeld is om je hele leven mee te doen. Het is een tijdelijk vangnet voor hen die tijdelijk even geen baan hebben. In die situatie is het mogelijk om tijdelijk even in de directe kosten van je bestaan te voorzien. Na korte of iets langere tijd kun je weer een baan vinden waarna je weer meer inkomen gaat krijgen.
Iemand die geen enkele kans meer maakt op een baan, zou niet de rest van zijn leven met een inkomen toe moeten waarvan hij nauwelijks in de kosten van zijn bestaan kan voorzien. Hij heeft de rest van zijn leven geen enkel zicht meer op een iets hoger inkomen en zal steeds verder achterop en in de geldproblemen raken. Geen enkele ruimte om te sparen voor vervanging van duurzame gebruiksgoederen, een keer op vakantie te gaan en noem maar op. Dat is geen leven.
Ik vind het eigenlijk te gek dat ik je dat moet uitleggen en dat je daar zelf geen begrip voor kunt opbrengen. Hoezo solidariteit? Denk jij dan alleen maar aan jezelf? Ben je blij met dit rechtse kabinet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je uitleg veronderstel je dat iemand die in beginsel meer kans heeft om een baan te krijgen die uiteindelijk ook krijgt. De praktijk wijst echter uit dat veel mensen zonder handicap ook hun hele leven in de bijstand zitten. Voor hen geldt dan toch precies hetzelfde? Je zou zelfs kunnen zeggen dat dat nog pijnlijker is, omdat de gehandicapte een objectieve oorzaak kan aanwijzen voor zijn werkeloosheid en de niet-gehandicapte niet. Zoals je merkt, denk ik niet alleen aan mezelf. Overigens ging de discussie niet over de hoogte van de uitkering, maar over het verschil in hoogte tussen de uitkering voor een gehandicapte en voor een niet-gehandicapte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof me, ik ben nu 53 jaar en ik eb in mijn leven nog maar heel, werkelijk heel weinig gezonde mensen gezien die hun hele leven in de bijstand zitten. Een enkeling. Daarentegen heb ik vele chronisch zieken en gehandicapten gezien die jaar in jaar uit in de bistand zitten en hun armoede neemt nog steeds, zienderogen toe.
Met dit kabinet gaat de bijstand omlaag, de zorgtoeslag wordt verlaagd, de huurtoeslag wordt verlaagd, de zorgpremie verhoogd en diverse extra's afgeschaft. Voor alle bijstandsgerechtigden is dit een ramp. Ook voor de gezonde mensen in de bijstand.
Ik blijf van mening dat werkelijk arbeidsobgeschikten als chronisch zieken en gehandicapten die niet kunnen werken. niet in de bijstand horen. Natuurlijk zijn er best gehandicapten die prima kunnen werken. Zij kunnen wel in de bijstand met een sollicitatieplicht. Het gaat mij om hen die echt helemaal niet en nooit meer kunnen werken.
Ik zou even afwachten tot het regeerakkoord officieel is (dus nadat de regering beëdigd is), en dan kijken op sites voor Wajongers, bijvoorbeeld: http://www.jopla.nl/
Een site met veel links naar sites voor mensen met een handicap: http://www.gehandicapten.nl/
Mee is ook goed in duidelijke informatie: http://www.mee.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt geen Wajonguitkering meer, maar een bijstandsuitkering. Het grootste verschil is dat je verplicht bent werk te zoeken.