Mag een winkel weigeren om 1 en 2 centen aan te nemen?

Mijn moeder wilde iets afrekenen in een kledingwinkel, en wilde o.a. betalen met centen. De kassière vertelde dat deze winkel deze munten niet accepteert.
Is dit toegestaan? Het is toch een wettig betaalmiddel?
Ik weet dat winkels vaak "grote" biljetten van 200 en 500 euro weigeren, maar ze moeten dit van te voren aangeven door middel van een sticker.
Mag een winkel nu ook dit betaalmiddel weigeren?

Toegevoegd na 3 minuten:
ha ha (cynisch lachje)
Vóórdat ik de vraag stel, heb ik uitgebreid gekeken of de vraag niet al eens gesteld is. Dit blijkt niet zo te zijn?
Pas als ik alles afrond, en de vraag definitief indien, komt er toch naar voren dat een soortgelijke vraag al eens gesteld is. Flauw hoor.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@je toevoeging: herkenbaar, als er iets nog eens aangepakt mag worden op deze site is het de zoekfunctie.

Het beste antwoord

Alleen als de winkelier vooraf duidelijk heeft aangegeven geen 1- en 2-eurocenten te accepteren mag hij ze weigeren. Het staat een winkelier namelijk vrij om zelf te bepalen met welke munten of biljetten er in de winkel wordt betaald.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het mag zeker..als de winkel het ergens je kan laten lezen.
de winkeliers nemen het vaak niet aan omdat het meer geld kost het weer bij de bank in te leveren dan dat het oplevert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval is de wet daar duidelijk over, je kunt niemand verplichten om 1 en 2 eurocent munten en brief geld van euro 100 en hoger aan te nemen, mits hij/zij dit goed heeft aangegeven. Dus als er niet in de winkel staat * wij accepteren geen 1 en 2 eurocenten * kun je er overal mee betalen, met een maximum van 50 stuks per betaling.

Met dank aan Oblomov
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar 1 en 2 centen zijn toch geen wettig betaalmiddel meer in nederland?

Toegevoegd na 49 seconden:
ik bedoel niet waar maar maar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is en blijft een gewoon betaalmiddel, middels het van te voren is aangegeven( net als bij de 200 en 500 eurobiljetten) dmv een sticker of iets dat je hiermee niet kan betalen. Ik werk zelf bij de em-te en ik neem de 1 en 2 centen gewoon aan, geld is geld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze mogen de 1 en 2 centen wijgeren. Zo ook het briefgeld hoger dan 50 euro. Maar dit moeten ze vooraf op de deurpui aangegeven hebben. Zo niet zijn ze verplicht het aan te nemen. Dit geld ook voor het afronden. Iedere winkel in Nederland mag afronden, mits dit vooraf op de deurpui aangegeven te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe mag elke winkel zelf bepalen welke munten hij of zij niet meer aannemen. Dat houd concreet in dat een winkel stelt geen 1 en 2 centen aan te nemen, dit ook niet hoeft. Een winkel krijgt namelijk zo weinig van deze munten nog dat de kosten niet opwegen tegen de inkomsten ervan. Het afstorten van deze muntjes is namelijk kostbaarder dan de waarde van het muntje zelf. Dus dat is dan goed voor te stellen om dit te weigeren.

Maar dat is het zelfde als wat AH nu doet met grotendeels pinkassa's te maken, die weigeren elk contant geld, en kun je alleen maar pinnen. Denk dat we op termijn alleen nog maar kunnen pinnen bij winkels en dat contante betalingen eigenlijk gaan verdwijnen.