Nieuwe auto aanschaffen of niet? De autokosten schieten namelijk de pan uit...

Ik zat op Yunoo de vergelijkingen eens te bekijken en kwam erachter dat mijn autokosten toch wel extreem hoog waren.

Nu rij ik op dit moment een Volkswagen Passat uit 1997. Hij is dus al wat jaartjes oud en dat begin ik nu te merken. Dit jaar alleen al bijna 2000 euro kosten gemaakt qua onderhoud.

Enkele onderhoudswerkzaamheden:
- Slot was stuk
- Nieuwe banden
- Gaskleppenhuis vervangen
- Linker veer was afgebroken
- Waterpomp vervangen
- Remschijven moesten worden vervangen

Leuk zo'n grote auto, zeker handig met twee kinderen, maar zit nu toch op een punt waarbij ik denk. Misschien toch maar een andere auto aanschaffen.

Ik heb wel eens gehoord dat je het beste een auto kan kopen van 3 jaar oud omdat een auto dan qua waarde minder hard achteruit loopt. Is dat tegenwoordig nog steeds zo met al die kleine zuinige auto's? Heb het idee dat deze namelijk toch best waardevast zijn.

Nu ben ik echt een totale auto leek en ben ik benieuwd wat nu de beste opties zijn.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In jouw geval zou ik doorrijden tot je weer voor grote kosten staat. Je hebt net 2.000 euro uitgegeven en ik zou daar zelf nog even plezier van willen hebben. Als je weer een grote reparatie hebt, heb je snel genoeg een andere auto gekocht. Het waardeverlies doordat jouw huidige auto ouder wordt is te verwaarlozen.

En ook aan een auto van 3-4 jaar kun je onkosten hebben, maar wat je zeker hebt is afschrijving. Dat is zelfs zonder enig onderhoud al meer dan de 2000 reparatie die je nu uitgegeven hebt. Zelfs de waardevaste modellen.

Dus rijden tot de passat instort en dan een jong gebruikte kopen. Ik kan niet in je knip kijken, maar door nu alvast rekening te houden (lees ervoor sparen) met de aanschaf, is de klap straks niet zo groot.
paulus811
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kijk eens op de site: Auto's Zonder Wegenbelasting en BPM.

Al die fiscale milieuvoordelen kunnen behoorlijk wat opleveren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je denk dat je aan een auto van 3 of 4 jaar oud geen 2 mille onkosten kunt krijgen denk je verkeerd hoor.

Autorijden is duur. En je kunt op voorhand nooit zeker weten dat er niets kapot gaat.

Je kunt misschien beginnen met kopen van een goede auto, dat beperkt al kosten :
www.carsurvey.org

Voor wat betreft een nieuwe. Koop er dan een met de kop eraf maar met toch volledige garantie.

Je kunt ook een oudere auto met weinig kilometers kopen. Er zijn veel grotere auto's te koop met dik onder de 100K kilometers op de teller en volledige historie op papier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig kun je goed koop nieuwe auto's kopen. Vaak ook nog zonder wegenbelasting. Ik weet niet hoeveel kiloeter je per jaarrijd maar vanaf 6.800 kun je al een auto volgens mijn. in vijf jaar kun je deze dan weer in ruilen zal niet veel opbrengen maar heeft ook niet veel gekost
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijna 7.000 eur vind ik best wel veel geld.