Hoe komt het dat de dekkingsgraad van pensioenfondsen krimpt?

Dit n.a.v. berichten op RTL Z. Kan het ermee te maken hebben dat levensduur langer is geworden van ouderen en een langere levensverwachting hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Langere levensverwachting is het stokpaardje van minister Donner en heeft er zeker ook mee te maken, de belangrijkste oorzaak is echter de lage rentestand. het Financieel Dagblad zegt hierover het volgende: De lange rente, waarmee de fondsen hun toekomstige verplichtingen naar nu terugrekenen, is deze zomer flink gezakt. Dat heeft grote gevolgen voor de kosten van pensioenen. Hoe lager de stand van de rente hoe meer vermogen pensioenfondsen moeten aanhouden. Een rentedaling van 1%-punt leidt al tot een verhoging van de verplichtingen met 16%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het komt door de lagere rente, hebben ze ook bij RTL-z gezegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, dat Labratje;

Voor een deel door de lage rentestand. Maar ook de nog niet goed herstelde beurzen, lage olieprijs en ingezakte vastgoedmarkt spelen een rol. Allemaal markten waar pensioenfondsen in beleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is al dagen lang een hot item en niet alleen op RTL.
Omdat hun liquide middelen minder worden door het afkalven van de rente, tengevolge van de crisis.
Wat ik me echter afvraag, is: Waar zijn de enorme bedragen aan rente gebleven,die de pensioenfondsen gedurende de jaren, dat de bomen tot in de hemel groeiden hebben geincasseerd.