Welke papieren moet je nu wel bewaren en welke mogen nu meteen weg

Ik ben mijn administratie aan het opruimen en vraag me af welke papieren/rekeningen ik nu wel of niet moet bewaren.
Dat het papieren van de belasting en die te maken hebben met mijn aangifte weet ik.
Maar rekeningen van b.v. verzekeringen mogen die weg en heb ik genoeg aan mijn giroafschrift als bewijs dat ze betaald zijn. (heb het dus niet over de polisbladen).
Ik krijg b.v. ieder jaar een pensioenoverzicht, mag ik voorgaande jaren dan weggooien of moet ik die ook bewaren.
Jaarafschriften van mijn energiebedrijf of van het water? Is het verstandig die een paar jaar te bewaren ivm b.v. vergelijking bij problemen?

En zo zijn er nog wel meer papieren waarbij ik me dat afvraag.

13 jaar geleden
19.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, zit ik ook altijd mee.

Antwoorden (7)

In principe is het als particulier voldoende als je alleen je bankafschriften bewaart. Je hoeft voor de belasting geen administratie bij te houden.
Voor jezelf kan het echter wel heel nuttig zijn al dat soort zaken toch te bewaren; bundel ze per jaar in een ringband, en mocht je ooit een geschil hebben met de verzekering of waterleidingbedrijf, dan kun je in ieder geval aantonen dat, en wat voor, correspondentie er plaats heeft gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt natuurlijk gaan selecteren, maar wat is het nut er van. Je loopt altijd de kans dat je iets weggooit wat niet weg had gemoeten.
Ik bewaar alle aankooprekeningen, jaarafschriften, etc. op alfabet in een ordner over een jaar en bewaar deze ordner 5 jaar. Daarna gooi ik de ordner weg.
Sommige facturen (bonnetjes) van bv kleding lijken niet belangrijk totdat je koffer uit je auto wordt gestolen en je de schade bij de reisverzekering declareert. Het eerste waar ze naar vragen zijn de rekeningen van de aankoop. Ik heb dat een maal mee gemaakt en had de helft niet meer. Jammer. Dat overkomt me dus nooit weer. Aankooprekeningen van kleding bewaar ik dus allemaal bij elkaar, dan hoef je in het geval dat niet zo te zoeken.

Contracten dien je appart te bewaren, sommige hebben een looptijd voor je hele leven. Bij ontvangst van vervangende polissen (bv looptijd een jaar) kun je de oude weggooien.
Jaaropgaven pensioen allemaal bewaren. Als ik dat niet gedaan had, had ik nu een lager pensioen gehad. Pensioenmaatschappijen blijken soms zeer slordig te werken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Energie maatschappijen kunnen binnen 5 jaar nog een rekening sturen, ik heb dat eens gehad, was een foutje gemaakt, na drie jaar kwam er een narekening, dan is het prettig als je de oude rekening nog hebt om de energie standen te vergelijken.
Verder hoef je eigenlijk weinig te bewaren, rekeningafschriften zijn genoeg om aan te tonen dat iets betaald is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij is altijd gezegd dat alles wat ouder is dan 5 jaar mag je wegdoen, als particulier.
Ik bewaar verder alles en 1x per jaar gaat het deel van 5 jaar geleden weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk dat zaken als loonstrookjes, jaaropgaven, belastingpapieren en andere wettelijke documenten minimaal vijf jaar bewaard moeten worden. Gooi dit soort dingen dus niet te snel weg! Papieren ouder dan twee jaar kun je in een aparte set ordners bewaren die je ergens neerzet waar ze niet in de weg staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle administratie mbt uw pensioen bewaren.
Alle administratie en correspondentie van de belastingdienst. (voorlopige aanslagen, definitieve, toeslagen, bezwaarschriften etc)

Loonstroken, garantiebewijzen, aankoopnota,s, polissen, contracten, arbeidsovereenkomsten, studiefinanciering,
(ook de administratie van uw minderjarige inwonende kinderen bijhouden), abonnementen,

huurovereenkomsten, alles mbt roerende en onroerende goederen, winst bijschrijvingen op polissen, alle verzekeringen,

jaaropgaven, jaarafrekeningen energieleveranciers,
bankafschriften,

Het is verstandig om de papieren te scannen en op te slaan op een externe harde schijf.
De papieren sorteren en in ordners bewaren.

Als men jong is denkt men weinig aan het pensioengebeuren, maar tegen de tijd dat het moment daar is, is het heel belangrijk en nuttig gebleken om het hele overzicht in 1 map te hebben. Met het wisselen van werkgever naar een andere bedrijfstak krijgt u ook te maken met een andere pensioenverzekeraar. En later kunt u te maken krijgen met afkoopregelingen van kleine opgebouwde pensioentjes.

Mbt studiefinanciering kan men een ander jaar kiezen als peildatum als in een bepaalt jaar uw inkomen te hoog is.
Daarom is het handig als u een overzicht heeft van meerdere jaren mbt uw financien.

Mbt het BKR kunt u bewijzen overleggen van regelmatige betalingen indien er een geschil is.

Garantiebewijzen iets langer bewaren na het verstrijken van de termijn. (ivm coulance van de verkoper na defect van het apparaat)

Jaarlijkse afrekeningen van energieleveranciers kunt u aanvechten, uw gebruik veranderen of vergelijken met andere aanbieders.

U komt beslagen ten ijs als u a la minute iets kunt weerleggen, kunt aantonen of iemand met de neus op de feiten drukken.

Met het wisselen van kleding gebeurt het vaak dat de autopapieren in het verkeerde jasje zitten.
Een mapje met kopien daarvan is een uitkomst.

Kopieer ook alle pasjes, creditcards, legitimatiebewijzen en reisdocumenten. Sla dat ook op.
Bij verlies of diefstal kunt u bij aangifte de nummers en/of kenmerken doorgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Aponi;

Zoals gezegd is in principe een bewaartetmijn van vijf jaar voldoende, tenzij het gaat om aankoopbewijzen van iets waar je langer dan vijf jaar garantie op hebt. En waardepapieren en officiële documenten moet je natuurlijk ook bewaren.