Moet ik tegoedbon accepteren?

ik heb spullen gekocht bij een boekwinkel
daar ik die wilde ruilen kreeg ik een tegoedbon maar ik wilde geld terug
mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het hangt af van de reden waarom je de producten terugbrengt.

Je hoeft een tegoedbon niet te accepteren als hetgeen je kocht ondeugdelijk blijkt. Dat betekent dat het snel kapot ging, en dat dit niet jouw schuld is. Je hebt namelijk recht op een goed product. Als het product ondeugdelijk blijkt dan heb je recht op een gratis reparatie of een nieuw product. En soms krijg je je geld terug.

Let op: als je de tegoedbon al hebt aangenomen dan kan je er moeilijk nog op terugkomen.

Wil je het ruilen omdat je spijt hebt van de aankoop, bijvoorbeeld omdat je de kleur toch niet mooi vindt of omdat je achteraf liever iets anders had willen kopen? Ruilen kan dan alleen als de verkoper dat goed vindt. De verkoper hoeft het product niet terug te nemen. Bij veel winkels kan je binnen een bepaalde tijd ruilen. Dat mag dan alleen als je ze niet gebruikt hebt en als ze niet beschadigd zijn. Bij grote winkels of warenhuizen krijg je soms wel geld terug. Maar in andere gevallen krijg je een tegoedbon, indien je niets anders ervoor in de plaats kunt vinden. En in dit geval heeft de ondernemer het recht om een tegoedbon geven.

Twijfel je of een mogelijke aankoop wel helemaal is wat je zoekt? Vraag dan van tevoren of je het kunt ruilen, en welke voorwaarden daarvoor gelden!
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het ging om een horloge dat je ook bij de telegraaf kon kopen voor 9.90.bij de kassa stonden er 3 pilaartjes met sieraden.
2 van armbanden en horloges van 9.90 ,en 1met horloges van 19.90euro.de duurste hebben ze verscholen achter de goedkope en die staan zo in zicht als je bij de kassa staat
als je moet betalen krijg je de duurdere prijs te horen
in feite is dat niet erg maar hun geslepenheid (sluwheid)waardeer ik niet

Andere antwoorden (3)

Ja, dat mag. In principe heb je zelfs op een tegoedbon geen recht, het is enkel service van de organisatie naar de klant toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat mag mits er niks mis was met de spullen. Dan moet de winkel met een vervangend product komen of het geld terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de ConsuWijzer wordt het volgende vermeld:

Ruilen kan alleen als de verkoper dat goed vindt. De verkoper hoeft het product niet terug te nemen. Dat mag dan alleen als u ze niet gebruikt hebt en als ze niet beschadigd zijn. Soms krijgt dan u een tegoedbon als u niets anders kunt vinden. In dit geval mag de ondernemer u dus wel een tegoedbon geven. Bij grote winkels of warenhuizen krijgt u soms uw geld terug. Dan moet u het product wel binnen een bepaalde tijd terugbrengen.

Let op: hebt u de tegoedbon al aangenomen? Dan kunt u er later moeilijker op terugkomen.

-----

De verkoper mag dus een tegoedbon geven want zij zijn immers niet verplicht om de spullen terug te nemen.