Is er een berekening methode bv een spead sheet met de inkomens en uitgaven berekeing voor kinderalimentatie ontvangende en betalende?

Aan Nibud: Ik betaal kinderalimentatie voor het hele onderhoudsbedrag voor mijn zoontje dat ruim drie jaar geleden is vastgesteld (dus 100% van de behoefte van mijn zoontje). Zijn moeder was toen werkte partime en kon hem niet onderhouden. Nu is zij getrouwd, werkt meer, maar wil niet meewerken over een financiele verdeelsleutel. Dit betekent weer een advocaat en naar de rechter. Is er een andere financiele uitleg te geven aan de moeder om die verdeelsleutel te veranderen, zonder de rechter (ik vindt dit nl. zonde-geld).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

De behoefte van de kinderen moet tussen de ouders worden verdeeld naar ratio van hun draagkracht. Dat kun je niet berekenen met een spreadsheet. Daarvoor moeten er draagkrachtberekeningen worden gemaakt. Dat kan alleen een advocaat goed. Eventueel zou je het LBIO berekeningen kunnen laten maken voor € 50,- per stuk. Die zijn echter niet goed. Je kunt beter samen afspreken naar een gezamenlijke familierechtadvocaat te gaan en die een voor jullie beiden bindende berekening kunnen laten uitvoeren. Dat scheelt je veel tijd en proceskosten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer de kinderen in een vakantie een langere periode bij de alimentatieplichtige verblijven dan kunnen er vragen ontstaan rond de te betalen kinderalimentatie in die periode. Bij de berekening van de alimentatie is daar, als het goed is, echter rekening mee gehouden. In de draagkrachtberekening kunnen bij de lastenpost voor de alimentatieplichtige namelijk kosten worden opgevoerd in verband met de omgangsregeling. De kosten die kunnen worden opgevoerd zijn € 5,00 per kind per dag voor de dagen dat het kind bij de alimentatieplichtige verblijft. Dat betekent dat in deze kostenpost ook de feest- en vakantiedagen opgenomen kunnen worden.

De nieuwe partner

Wanneer één van de ex-partners opnieuw gaat samenwonen, een geregistreerd partnerschap aangaat of trouwt, kan dat een aanleiding zijn om het bedrag aan kinderalimentatie te herzien. Er kunnen zich de volgende situaties voordoen

De alimentatiegerechtigde (degen die de alimentatie ontvangt) gaat

samenwonen, trouwen of gaat een geregistreerd partnerschap aan met iemand die een eigen inkomen heeft. De nieuwe partner wordt geacht de helft van de woonlasten op zich te nemen. Hierdoor wordt de draagkracht van de alimentatiegerechtigde hoger waardoor een grotere bijdrage in de kosten van levensonderhoud van de kinderen geleverd zou kunnen worden en de ex-partner minder aan kinderalimentatie hoeft te betalen;
samenwonen, trouwen of gaat een geregistreerd partnerschap aan en de nieuwe partner heeft kinderen en een eigen inkomen. In dit geval kan bij de berekening ook het inkomen en de kosten van de nieuwe partner worden meegenomen in de berekening. De draagkrachtberekening bepaalt of het bedrag aan kinderalimentatie moet worden aangepast.
Wanneer de alimentatiegerechtigde gaat samenwonen en daardoor minder draagkracht krijgt, is het niet altijd gezegd dat de ex-partner hiervan de financiële consequenties dient te dragen door een verhoging van de kinderalimentatie.

*Als je dit wil proberen te regelen zonder rechter, wijs haar dan hier op, laat het lezen en schakel eventueel een mediator in.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een bron, voor berekening wat nodig is, dit zonder draagkracht berekening

Toegevoegd na 4 minuten:
en nog apart voor het aanvragen van de draagkracht berekening. Ook wel trema-norm genoemd.
13 jaar geleden
De nieuwe partner is niet mede verantwoordelijk voor de kosten van het kind.
Let er op rechtzaken kosten vaak veel geld. Heb het zelf meegemaakt en leveren niet veel op
ronron1212
13 jaar geleden
Ik begrijp dat het over de kinderalimentatie gaat alimentatieplicht voor je vrouw is vervallen op het moment dat zij is gaan samenwonen met haar huidige man. Kinderalimentatie kan je niet zomaar aanpassen en als zij niet wil zal je inderdaad een gang naar de rechter moeten maken. Zij heeft nu geen inkomsten en haar huidige man heeft alleen maar zorgplicht als jullie beiden niet meer voor je kind kunnen zorgen. Ik acht de kans dan ook heel klein dat je voor een rechter een andere verdeelsleutel zal krijgen. Maar je kan natuurlijk altijd (kostbaar) advies inwinnen bij een advocaat.

Toegevoegd na 35 seconden:
En nee er is geen spreadsheet wat dit even voor je uitrekent omdat er zoveel factoren meespelen. helaas...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze werkt nu meer dan vroeger, dus kan ze ook meer bijdragen in de kosten voor de kinderen ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt gelijk ik las werkt niet meer. Dat betekent als ze echt veel meer werkt en ze kan haar woonlasten e.d. door twee delen (als ze daarvoor kiest in haar draagkrachtberekening) er meer overblijft. Dat is in theorie. In de praktijk kan je met een sluwe advocaat er nog wel voor zorgen dat dit minimaal is....