is het heel fout om af en toe enveloppe en kladblokken mee te nemen van werk of vinden jullie dat stelen?

Niet dat ik het niet kan betalen maar vergeet het vaak zelf te kopen dus neem ik het af en toe mee, doen jullie dit ook wel eens of is dit onacceptabel?

Toegevoegd na 15 uur:
Bedankt voor jullie reacties, ik heb jet toevallig onlangs ook met vrienden/collega's/kennisen over gehad en toch is uitgekomen dat we allemaal wel eens iets doen wat eigenlijk niet kan, de ene belt prive met de werktelefoon en bijna iedereen zit prive te internetten onder werktijd, dit is ook een vorm van stelen van je baas!maagoed ik heb iedergeval besloten om het voortaan gewoon te vragen of het desnood te lenen en later terugbetaal!

Toegevoegd na 15 uur:
Bedankt voor jullie reacties, ik heb jet toevallig onlangs ook met vrienden/collega's/kennisen over gehad en toch is uitgekomen dat we allemaal wel eens iets doen wat eigenlijk niet kan, de ene belt prive met de werktelefoon en bijna iedereen zit prive te internetten onder werktijd, dit is ook een vorm van stelen van je baas!maagoed ik heb iedergeval besloten om het voortaan gewoon te vragen of het desnood te lenen en later terugbetaal!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Niet dat ik het goed keur, maar gigantische bonussen in een bedrijf ontvangen als baas zijnde - terwijl het bedrijf verlies geleden heeft of iets dergelijks of een gouden handdruk krijgen terwijl je weg gaat omdat je onvoldoende functioneerde: dát noem ik pas diefstal. Zolang dat soort uitwassen niet verdwijnt (en zoiets is alleen mogelijk als regeringen ingrijpen - wat ze niet zullen doen), moet je niet vreemd opkijken dat 'de kleine man' zich niet bezwaard voelt om zo nu en dan eens een pen mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (25)

In principe is het diefstal. Je ontvreemd iets wat niet van jou is.

Als jij zegt dat je dit doet omdat je het zelf vergeet te kopen, pleeg je diefstal.

Doe je het omdat je thuis nog verder werkt en deze attributen daarvoor nodig hebt, is het uiteraard geen diefstal.

Maar, je vergeet ze ook niet om ze op je werk te ontvreemden, waarom vergeet je ze dan wel te kopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het niet fout en niet stelen
maar volgens het wetboek van strafrecht artikel 310(Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal) wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ontvreemden van andermans eigendommen en dus is het stelen. Gewoon niet doen is mijn advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Je vergeet het zelf te kopen", maar je vergeet niet het van je werk mee te nemen (terwijl je op de terugweg van werk naar je huis best wel even langs de winkel kunt)?

Ja, dat noem ik stelen en dat is verkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn werkzame periode werkte ik bij een enveloppen fabriek/papiergroothandel daar kon je na het te vragen altijd gratis wat mee nemen. Wat jij vraagt is idd stelen, daarvoor kan je ontslagen worden en als het tegenzit ook nog voor de rechter gesleept worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon stelen, maar zoals uit onderstaand stuk uit een nieuwsbericht laat zien wordt het vaak niet als diefstal gezien (door collega's, wel door de baas):

"Naast het signaleren van fraude, ziet 50 procent van de werknemers zijn collega wel eens kantoorartikelen mee naar huis nemen. Meest geliefd om mee te nemen zijn kleine kantoorartikelen zoals pennen en plakband (75 procent), gevolgd door grotere kantoorartikelen als multomappen (17 procent). ‘In de praktijk signaleren wij dat werknemers het meenemen van dergelijke kleine artikelen niet bewust zien als diefstal. Om als werkgever dit soort diefstal tegen te gaan moet je bewustzijn creëren over welk effect het heeft op de organisatie. Zodra iedere werknemer een pen mee naar huis neemt, tikt dat snel aan. Bedrijven kunnen het wel beter reguleren door een centrale uitgifte te hanteren voor bureauaccessoires in plaats van personeel zelf te laten pakken,’ aldus Kwerreveld."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is stelen en het wordt van kwaad tot erger.
U gaat telkens uw grenzen verleggen, en het blijft niet
bij die simpele dingen. Stop er mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder morele veroordeling (Wie ben ik?) : ja het is stelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij neemt een paar enveloppen en kladblokken mee, een ander wat potloden en schriften en weer een ander kan wel wat nietjes en printpapier gebruiken.
Individueel lijken het "peanuts", maar als je alles bijelkaar optelt wat er zoal bij bedrijven wordt "meegenomen" is dat een flinke onkostenpost.
Dus ja... Diefstal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je neemt af en toe materialen mee naar huis van je werk.Als jou werkgever dat niet weet dan pleeg je diefstal en diefstal plegen is fout.

Je kunt beter aan je werkgever vragen of je iets mag meenemen,dus toestemming vragen daarvoor.maar NOG beter is het om je boodschappenlijstjes te maken en aan te vullen met deze benodigtheden.

Door diefstal op je werk te plegen riskeer je je baan.Als werkgever zou ik dit onacceptabel vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is diefstal, maar het is niet zo ernstig meer als je het gewoon aangeeft op een leuke manier en het te vergoeden met bijvoorbeeld een lekker stuk gebak of een andere traktatie. Zeg er dan gewoon bij dat het een traktatie is voor de meegenomen spulletjes. Reken maar dat meer collega's zullen volgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de baas U bied koopt U niet!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al het bovenstaande klopt :) Ik heb echter wel een toevoeging.

Bij sommige bedrijven zijn dit soort dingen ingecalculeerd en bestaat er toestemming voor werknemers om wel eens dergelijke dingen (pennetje, kladblok, een keertje een postzegel een envelopje) van het werk te gebruiken voor eigen gebruikt.

Alleen DAN is het geen diefstal.
13 jaar geleden
In principe mag het niet.

Maar mijn vader zei altijd: "In het veen kijken ze niet op een turfje..."

Als je het maar binnen de perken houdt.
13 jaar geleden
Het is gewoon diefstal, ik doe het niet en hoef dat mij mijn baas niet te proberen, weet hoe ie erover denkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets ongevraagd meeneemt wat niet van jouw is dan is het diefstal!

Ik zou het risico niet willen lopen voor die paar centen!

Als ik het nodig zou hebben en ff geen andere oplossing kon vinden, dan zou ik erom vragen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beantwoorders zeggen allemaal het zelfde: wettelijk gezien is het diefstal !
Maar het probleem is om te bepalen waar de grens ligt. Stel je krijgt op je werk een prive-telefoontje krijgt en je noteert iets op een post-it die je vervolgens mee naar huis neemt. Is dat dan ook diefstal ?
En heel veel werknemers doen ook prive-telefoontjes in de tijd van de baas. Bijvoorbeeld bellen naar helpdesks van je providers. Is dat diefstal ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb helemaal geen baas, want dat ben ik zelf,dus ben niet in de gelegenheid om pennen en kladblokken te stelen van mijn baas.
Toch heb ik in de 49 jaar van mijn bestaan nog nooit zonder balpen of kladpapier gezeten.
Met een kladblok doe ik jaren en het moet al heel erg gek gaan, wil ik niet nog ergens een schrijvende balpen in huis hebben.
Ik geloof geen bal van je verhaal.
Je zit toch ook niet zonder brood omdat je dat vergeet te kopen ?
Of werk je om die reden ook part-time bij een bakker ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat u niet wilt wat u geschiedt enz. Hoe zou je het vinden dat wanneer je een eigen bedrijf zou hebben jouw personeel bedrijfseigendommen mee nemen naar huis voor privé gebruik? dus steelt. Voor mij zit er geen verschil in de waarde van het voorwerp, het blijft diefstal of het nu een pen of een laptop is.

Toegevoegd na 56 seconden:
Dus ja het is heel fout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is heel fout, en ja, dit is stelen. Iets wat niet van jezelf is meenemen, zonder vragen, dat is stelen.

Stel dat iedere werknemer dit zo heel af en toe zou doen, dan kost het je baas toch bakken met geld.
Jij vindt dat een paar envelopen wel kan, een volgende denkt een paar pennen. Weer iemand anders heeft gezien dat je baas dezelfde cart ridge heeft als hijzelf, en neemt die dan maar mee naar huis. Onder het mom van "iedereen doet het". Het is zeker stelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denk je nu zelf?? Natuurlijk is dit stelen, of is dit als extra in je salaris opgenomen? Wat zou je doen als je werkgever prive langs kwam en een plantje uit je tuin zou rukken gezien hij vergeten was om bij de bloemist langs te gaan!!! ff normaal blijven denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs als ik iets meeneem om thuis verder te werken (zoals enveloppen en postzegels) voelt dat vaak nog vervelend (terwijl dat wel gewoon geoorloofd is...omdat ik tenslotte gewoon thuis verder werk).
Zou het dus ook niet kunnen om iets mee te nemen wat ik niet voor mijn werk nodig zou hebben maar voor prive.
Heb je daar geen rot gevoel over als je iets in je zak steek?
Is er wel eens iets op je werk over gezegd...over spullen meenemen: wat mag wel, wat mag niet? Misschien handig om dit gewoon eens op de agenda te zetten...(?!?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zeggen wel eens ''wat de baas u bied koopt u zelf niet''
Persoonlijk vind ik het stelen,nu zijn het kladblokken en enveloppen,maar wat word het straks?
Het word straks van kwaad tot erger,je kan er nu beter mee stoppen,want als je gesnapt word kan het wel eens je baan kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het niet stelen is, hoe moeten we het dan noemen?
Maak maar voortaan een boodschappenlijst waar ook kladblok, papier, pennen e.c.t op komt te staan.
Stel je werkt in een supermarkt dan kost het je wel de baan als je af en toe dingen van het werk mee naar huis nemen. Dat is het niet waard, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja is stelen, al was het 1 punaise. Zo had ik onlangs interesse in oud promotiemateriaal want er kwamen nieuwe binnen. Stoere posters van de producten die we verkopen, aangezien in binding heb met de producten vond ik leuk voor thuis om een kamer op te leuken. Ook al werd het weggegooid heb ik het toch even gevraagd of ik die mee mocht nemen. Werd positief op gereageerd dat ik het netjes vroeg, eerlijk duurt het langst.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik wil er even bijzeggen dat dit promotiemateriaal niet voor consumenten beschikbaar is of te koop is want anders zou ik het natuurlijk niet van de zaak hoeven te hebben (alhoewel krijgen altijd beter is dan kopen). Je moet je voorstellen dat je bijvoorbeeld helemaal gek bent van een automerk en bij de dealer waar je werkt kan je een enorme poster krijgen voor in je garage.