als je een munteenheid op de markt brengt, hoe weet je dan hoeveel je moet laat drukken?

hoe wordt dat berekent en door wie of wat wordt dat bepaald?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt aan de hoeveelheid goud er aanwezig is in de schatkist. Hoe meer briefjes en munten je laat drukken/maken, hoe minder het waard zal worden. Zo heb je in sommige landen dat 1 brood bijv. 1 miljoen kost. Puur omdat het briefje "20" niet meer zoveel waard is.

Dus mensen die nepgeld maken verstoren eigenlijk de boel..

Weet niet of het HELEMAAL klopt, maar zo iets heb ik een keer begrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

heey ik zou niet niet hoe het berekend wordt, maar wel dat de Eurpese bank het bepaald (als het om de euro gaat)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat uit van het betalingsverkeer. Er is goed bekend hoeveel cash er in omloop is; Dus als je een nieuwe munt maakt, begin je daar met hoeveelheid bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorzover ik weet heb je ook een bepaalde goudvoorraad nodig om de munt te kunnen ondersteunen, dwz zoveel munten hebben als waarde zoveel goud.