Ik ben 22 jaar en heb geen werk.. Kan ik een bijstandsuitkering aanvragen? En hoe gaat dit precies in zijn werk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Het lijkt me dat je je eerst in zult moeten laten schrijven bij, wat voorheen het arbeidsbureau was, CWI werkplein. Want anders denk ik niet dat je in aanmerking zult komen voor een uitkering. Deze personen kunnen jou het best adviseren. Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kan een bijstandsuitkering aanvragen als:

- U woont in Nederland.
- U bent 18 jaar of ouder.
- U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien.
- U kunt geen beroep meer doen op een andere uitkering.
- U bent niet gedetineerd.
- Uw eigen vermogen (zie stuk hieronder) komt niet boven een bepaald bedrag uit.

Voldoe je aan deze voorwaarden én heb je al een bepaalde tijd geen werk meer, dan kan je een uitkering aanvragen.

Onder eigen vermogen valt niet alleen spaargeld, maar bijvoorbeeld ook een auto. Voor gehuwden en voor alleenstaande ouders is de grens euro 10.960,-. Voor alleenstaanden is het bedrag euro 5.480,-. Als u meer hebt dan dit bedrag, moet u dat eerst opmaken. De waarde van uw eigen huis valt ook onder uw vermogen. Van deze waarde wordt maximaal euro 46.200,- buiten beschouwing gelaten. Als de waarde van uw huis verminderd met de al afgeloste hypotheek meer is dan euro 46.200,- kan de gemeente u een bijstandsuitkering toekennen op basis van een lening met uw huis als onderpand. De gemeente sluit in dit geval een zogeheten krediethypotheek af.

Bovengenoemde bedragen gelden vanaf 1 januari 2010 en worden elk jaar bijgesteld.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bel de afdeling Sociale Zaken in je gemeente en maak een afspraak, zij kunnen je ook vertellen wat je mee moet nemen.
Doorgaans krijg je dan eerst een gesprek waarbij je ook veel papieren krijgt om in te vullen, en wordt er gekeken wat je situatie is.
Het kan zijn dat je een uitkering krijgt, het kan zijn dat je in een 'werk- en lerentraject' komt, het kan zijn dat ze nog andere varianten hebben, het hangt helemaal af van jouw situatie en de regels in de gemeente.
Ga er vanuit dat het verstrekken van een bijstandsuitkering pas gebeurt als er echt geen andere mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier vind je alles over werk en het aanvragen van een uitkering: https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/direct_doen/aanragen_uitkering
Antoni
13 jaar geleden
Je kunt een uitkering aanvragen, maar je komt dan waarschijnlijk in de WIJ terecht. Dit is een onderdeel van soc. zaken sinds vorig jaar oktober wat er vooral op gericht is om jongeren aan te zetten te gaan leren of werken.
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar het UWV of maak een afspraak, meld je in ieder geval aan via werk.nl. Een bijstandsuitkering krijg je niet zomaar trouwens, daar tegenover staat wel de sollicitatieplicht.