Hoe samenwonen zonder contract en risicos afdekken? We willen: en/of rekening open, inschrijven gemeente, geen notaris, laagdrempelig. Wie helpt ons?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Als je de risico's af wil dekken moet je toch gaan voor een contract. Dit hoeft niet notarieel te gebeuren. Een onderhands contract mag ook.
Je maakt zelf een contract wie wat betaald heeft en wanneer er bij het beëindigen van een relatie recht op hebt.
Er moeten 2 versies zijn door beide ondertekend. Een voor jou de ander voor hem/haar. Berg deze veilig op bijvoorbeeld bij je ouders. Want als je relatie wordt beëindigd en dan je ex vernietigd jouw exemplaar heb je niks meer.

In dit contract kun je vanalles verwerken o.a. hoe de kosten zijn verdeeld en hoeveel ieder stort op de en/of rekening.

Het lijkt omslachtig zo'n contract maar ik had het graag gedaan. Omdat ik dit contract niet had heeft mijn ex me behoorlijk op weten te lichten. Bovendien is dit gratis. Het hoeft niet notarieel ondersteund te worden (alleen bij banken om leningen rond te krijgen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet in ieder geval een contract opmaken, je kunt daarvoor samen een samenlevingscontract opstellen. Dit kan onderhands en dat is bruikbaar voor veel situaties maar niet alle. Bijvoorbeeld voor partnerpensioen eisen veel pensioenfondsen een notarieel samenlevingscontract.

Wil je het toch zelf doen dan is het aan te raden om je goed te oriënteren via bijv. de site van het Nibud om alles goed vast te leggen. Ook de volgende is een aanrader:
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/familie-relatie/samenwonen/samenlevingscontract/Pages/default.aspx

Toch valt het aan te raden om hiervoor een notaris te zoeken voor € 240,00 heb je al een notarieel samenlevingscontract. Je kunt daarvoor zoeken op diverse vergelijkingssites.