hoeveel zou ons gezin uit moeten geven voor boodschappen per week?

man, vrouw en 2 kleuters en 1 hondje. Wat is gemiddeld het boodschappengeld wat je dan per week nodig zou hebben? Ik heb het idee dat wij nogal veel uitgeven en wil proberen met een maximum bedrag per week de deur uit te gaan. Ik hoef niet superzuinig te doen, maar luxe doen we niet aan. Wat is normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

ik kom uit op 125,- per week. Wat ik ook 2x per jaar doe is een begroting maken op de site van nibud wat ik nou werkelijk uitgeef en waar ik op kan bezuinigen. Handig om een overzicht te hebben en te berekenen hoeveel ik uit KAN geven voor zaken zoals boodschappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

doe boodschappen bij de liddle of aldi voor 1 week en je bent hoogstens 80euro kwijt en heel goed kwaliteit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben ongeveer rond de 80 euro kwijt.
2 volwassen en 1 jong kind.
13 jaar geleden
Eigenlijk is deze vraag zeer moeilijk te beantwoorden, aangezien ieder gezin verschilt van het andere gezin. Je gezinssamenstelling is uiteraard nummer 1 voor de berekening van je budget, maar daarna houdt het eigenlijk op. Want...:

- Roken jullie?
- Drinken jullie (alcoholische dranken)?
- Kunnen jullie kinderen op school eten of moeten ze zelf meenemen?
- Eet jullie hond goedkope brokken of bijvoorbeeld Royal Canin?
- Houden jullie van frisse geurtjes (deo, eau de toilette, e.d.)?
- Poepen jullie thuis of op je werk?
- Gebruiken jullie veel kant en klaar maaltijden of altijd vers?
- Wonen jullie in Amsterdam of bijvoorbeeld dicht tegen de Duitse grens?
- Eten jullie iedere dag fruit?
- Snacken jullie veel?
- Wassen jullie je haar alleen met shampoo of ook met cremespoeling?
- Etc., etc., etc......

Zoals je ziet, het is van veel factoren afhankelijk. Wellicht is het een idee voor je om samen met je partner een budget vast te stellen waarvan jullie denken dat dat genoeg is en toch in alles kan voorzien waar jullie behoefte aan hebben. Neem bijvoorbeeld € 100,- per week. Hou dat een tijdje vol, bewaar alle bonnetjes goed en kijk bijvoorbeeld na een maand eens of je eventueel ergens op kan besparen.

Om je toch een idee te geven van wat een vrouw, man, twee honden, drie katten en een konijn gemiddeld per week besteden: in ons geval zo'n € 100,-.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een gezin met 2 volwassenen, 2 kids door de week en weekend, 1 kind erbij in weekenden. Omgerekend heb ik eur 10 per dag nodig. Daar zit dus ook bv toiletpapier bij, maar ook brood, warm eten enz. Alleen grote uitgaven zoals luiers reken ik daar niet bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij zijn een gezin bestaande uit 2 volwassenen en 3 kinderen en wij geven per week 40 euro uit. wij gaan dan ook alles in de bonus halen drinken bij de aldi of de liddl en verder spitten we alle fodertjes na. het duurste is niet altijd het beste, merken wijzelf ook en je kan het zo duur maken als je zelf wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 knap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt, Doopey! Want zelfs als ik al mijn boodschappen bij de goedkoopste supermarkt zou gaan halen en er een hoop luxe uit zou schrappen, zou het me denk ik niet gaan lukken onder de 75 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja idd dat zou ons ook nooit lukken. Met 2 volwassenen en 2 kleintjes. Wij spenderen meestal wel 100 euro in de week aan boodschappen als het niet nog wat meer is. (Maar mijn man rookt en de kleinste van ons zit nog in de luiers, dat zijn vaak wel de duurste dingen van het boodschapen doen.)
Gezin met 2 volwassenen en 3 grote kinderen, exclusief konijnenvoer, ongeveer 120 euro per week en dat is dan inclusief waspoeder en verzorgingsproducten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus ik denk dat het bij jullie gezinnetje voor 100 euro per week zou moeten lukken. Ik doe 1 x per week boodschappen en dan bij een goedkope en een wat duurdere supermarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je zo'n beetje 80 euro kwijt kunt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het Nibud moet je van 10 euro per dag aan boodschappen rond kunnen komen. Dat lukt bij ons (vergelijkbare gezinszamenstelling) ook prima. Wij kunnen 't met nog wel minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb bystand met gezin van 5 en twee katten het lukt met 45euro per week

Toegevoegd na 1 minuut:
en we roken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aldi of AH, de goedkoopste artikelen: max. 70 euro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen (1 nog in de luiers) Mijn man rookt en we geven ongeveer in de week 100 a 120 euro uit aan boodschappen inclusief benzine. We gaan meestal naar de C1000, maar voor kaas gaan we naar de Aldi want dat scheelt bijna wel 2 euro. En voor wasmiddelen en shampoos enzo gaan we vaak naar de Action dat scheelt ook aardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben we het uitsluitend over etenswaren?

Bereken het eens per dag, dat is makkelijker.
Neem eens een dag en reken precies uit wat je zelf opeet die dag. Maak dan de som voor de week voor alle gezinsleden.

Kijk eens of je veel eten weg moet gooien vanwege over datum. Dat is meestal een teken dat je te veel inkoopt.

Puur aan etenswaren lijkt me €50 per volwassene per week een redelijk bedrag, als je ervan uitgaat dat een gemiddelde avondmaaltijd zo'n €3 per persoon kost....

Ik lees ook dat er mensen zijn die met 5 gezinsleden 40 euro per week besteden aan eten, maar dan vraag ik me af wat ze dan eigenijk eten op een dag, want dat komt uit op €1,15 per persoon per dag. Dat geloof ik eerlijk gezegd eigenlijk niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Al enkele jaren doen we boodschappen in zowel luxe als goedkope supermarkten, dat scheelt ook veel geld. Altijd wel grappig als je dan dezelfde mensen tegenkomt die je even daarvoor ook bij de andere supermarkt zag ;-) Ik denk dus dat veel mensen het zo aanpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben een gezin van 2 volwassenen, 1 kind van 4 en een hond.

Per maand zijn wij ongeveer 500 euro aan boodschappen kwijt (reken 125 euro per week).

Hierbij gaan we afwisselend naar de AH Aldi of LIDL en doen we het vrij luxe naar mijn mening.