kunnen je ouders jou zorgtoeslag zelf innen?

Wanneer je 18 of ouder bent kun je zelf een zorgtoeslag krijgen, die word dan toch van jou, of begrijp ik dat verkeerd? wanneer je zelf 18+ bent en thuis woont enz, kunnen jou ouders dan zomaar bepalen dat zij die zorgtoeslag krijgen of is die gewoon voor jou?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Dat moeten jullie onderling bepalen.
Jij woont nog thuis dus je kost ook geld he.
je kan dat het beste met je ouders regelen,
13 jaar geleden
Als jij zelf je ziekenfonds betaald dan hoort dat geld voor jou te zijn.
Maar als jou ouders je ziekenfonds betaald dan vind ik dat hun recht hebben op jou zorgtoeslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt binnen op jouw naam dus in feite is het van jou. Echter... als je ouders je verzekering betalen dan is het moreel wel van hen. Omgekeerd kunnen zij namelijk zeggen dan betaal je je verzekering ook maar zelf dus je moet kijken hoe je het voordeligste uit bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In hoeverre zorg jij voor jezelf?

Betaal je zelf je wonen, je eten, je elektriciteit, je kleren en alle benodigdheden?
Betaal je zelf je verzekeringen?

Het ligt er dus maar aan hoe financieel zelfstandig je bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent 18+ en woont nog thuis, grote kans is dus dat je ouders jouw zorgpremie betalen, wat tegenwoordig ook nog een flink bedrag per maand is ook nog.

de gouden regel hierin is, degene die jouw ziektekostenverzekering betaald, heeft recht op de zorgtoeslag.

Wij kunnen hier niet zien of jij zelf je ziektekostenverzekering betaald dus kunnen wij niet zeggen of jij dat geld hoort te krijgen, alleen op welke voorwaarden het geld technisch gezien van jou is.

Dus ja, dat kunnen ze zomaar bepalen als zij ook jouw verzekering betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe is ze voor jou. Maar dan wordt ook verwacht dat je de premies zelf betaalt en bijdraagt in de kosten die je ouders makken, om te voorzien in jouw onderhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de zorgtoeslag geldt: je kan het reknr van iedereen invullen voor het ontvangen van de zorgtoeslag echter als er terugbetaald dient te worden is degegene op wiens Burgerservicenummer de toeslag is aangevraagd eindverantwoordelijk, dus NIET de ontvanger.