Kan ik beter bij mijn meest of minst verdiende baan doorgeven om zwaarder belast te worden belastingtechnisch gezien?

Momenteel heb ik twee banen die afzonderlijk in schijf 1 vallen. Maar bij elkaar opgeteld wordt het verzameninkomen als schijf 2 belast. Om weer een dure naheffing te voorkomen, is het verstandiger dan ik bij meest of minst betaalde werkgever doorgeef om meer belasting in te houden?
Wat ik begrijp hoef ik niet bij beide banen op te geven om vanuit schijf 2 te belasten.

Ik lees op internet verschillende adviezen, natuurlijk laat ik momenteel loonheffingskorting bij de baan waar ik meer verdien (3 dagen werk) toepassen.
Maar ik ben er niet uit of ik beter bij meest of minst verdiende baan, meer belasting in moet laten houden

Bedankt alvast voor reacties. Ik ben echt een belastingnoob.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

U heeft eigenlijk maar beperkt mogelijkheden om bijbetaling achteraf te voorkomen. 1. Op de baan met het lagere inkomen wordt momenteel geen loonheffingskorting toegepast.Op uw baan met het hogere inkomen wel. Dit is regulier, de gangbare gang van zaken. Maar u heeft geconstateerd dat door de optelling van inkomen een deel van uw inkomen in schijf 2 terechtkomt en dat u daardoor achteraf belasting moet bijbetalen. Er zijn nu pakweg 3 mogelijkheden: 1. U vraagt werkgever 1 om de loonheffingskorting eruit te halen. U krijgt minder netto loon per maand. Achteraf krijgt u geld terug, omdat er over de eerste € 6000 geen belasting betaald hoeft te worden. Mijn advies zou zijn: in uw situatie dit niet doen. 2. U kunt om een Voorlopige Aanslag vragen. Dat is eigenlijk belastingaangifte doen over het lopende jaar. U voorkomt nabetaling. Of in elk geval hoeft er dan maar heel weinig achteraf betaald te worden en u krijgt misschien nog iets terug. Vragen om een VA zou in uw situatie kunnen. 3. U houdt er rekening mee dat er elke maand te weinig loonheffing wordt afgedragen. U spaart dit bedrag en bij de aangifte kunt u de aanslag zonder moeite in 1 keer betalen. Als de aangifte vóór 1 juli wordt behandeld en afgewerkt hoeft u geen rente te betalen. Over het gespaarde bedrag krijgt u wel rente. Natuurlijk niet veel: 0,5% over € 1000 nabetaling is € 5 (....) Nadeel van optie 3 is dat u betalingsdiscipline moet hebben. Als u onderweg het geld uitgegeven heeft, moet de aanslag van € 1000 nog wel worden betaald. Succes bij het kiezen uit de drie opties!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100