Kan ik beter bij mijn meest of minst verdiende baan doorgeven om zwaarder belast te worden belastingtechnisch gezien?

Momenteel heb ik twee banen die afzonderlijk in schijf 1 vallen. Maar bij elkaar opgeteld wordt het verzameninkomen als schijf 2 belast. Om weer een dure naheffing te voorkomen, is het verstandiger dan ik bij meest of minst betaalde werkgever doorgeef om meer belasting in te houden?
Wat ik begrijp hoef ik niet bij beide banen op te geven om vanuit schijf 2 te belasten.

Ik lees op internet verschillende adviezen, natuurlijk laat ik momenteel loonheffingskorting bij de baan waar ik meer verdien (3 dagen werk) toepassen.
Maar ik ben er niet uit of ik beter bij meest of minst verdiende baan, meer belasting in moet laten houden

Bedankt alvast voor reacties. Ik ben echt een belastingnoob.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K
Antoni
7 jaar geleden
Je betaalt toch inkomstenbelasting over je verzamelinkomen, niet over ieder inkomen per baan apart? Volgens mij hoef je helemaal niet aan te geven hoe je bij elke baan belast wordt. Nu ik dit schrijf vind ik het een steeds vreemdere vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Guest1982 wil natuurlijk voorkomen dat de te betalen inkomstenbelasting (achteraf) veel hoger is dan de (vooraf) reeds ingehouden loonbelasting. Om zo te voorkomen dat er onverwacht moet worden bijbetaald.
Daarom wil hij/zij nu al een verhoging van de voorheffing.
ronron1212
7 jaar geleden
@Antoni als je in beide banen maar tot schijf een hoeft te betalen dan is het bij elkaar optellen van beide inkomens heel waarschijnlijk dat een deel in schijf 2 valt dus bij betalen.
Antoni
7 jaar geleden
@ronron1212, ik begrijp de berekening, maar met name de suggestie van de vraagsteller dat hij zou moeten aangeven hoe hij bij elke baan belast wordt, vind ik vreemd.
ronron1212
7 jaar geleden
@Antoni dat is inderdaad vreemd ja
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de gegeven reacties, mijn vraagstelling is inderdaad vreemd. Het lukte me niet mijn vraag meer te bewerken. Ik moet nu flinke naheffing betalen over 2016, omdat ik vorig jaar niet op de hoogte was dat mijn totale verzamelinkomen van beide banen in schijf 2 zouden uitkomen. Het is wat Ihave zegt, ik zou al aan 1 van mijn werkgevers meer belasting in willen laten houden om dit weer te voorkomen.
Maar ik weet niet of ik deze voorheffing het beste kan laten doen waar ik meer werk en de loonheffingskorting toe pas, of bij
de baan waar ik minder verdien?
paulus811
7 jaar geleden
Kijk ook eens of beide werkgevers niet loonheffingskorting toepassen, dat mag namelijk maar bij één. Dat zou ook een oorzaak van de naheffing kunnen zijn. Werkgevers hebben in principe niets te maken met je overige inkomsten, daar is de salarisadministratie niet op ingericht om er er rekening mee te houden. Wel kun je vragen om je loon voor bijzonder tarief hoger in te schalen, zodat over je bijzondere beloningen zoals vakantiegeld iets meer loonheffing afdraagt. Eventueel doe je dat bij beide werkgevers, deze heeft er verder geen last van. Als er dan teveel wordt ingehouden, krijg je terug en dat voelt beter dan een onverwachte naheffing.
Antoni
7 jaar geleden
"Werkgevers hebben in principe niets te maken met je overige inkomsten, daar is de salarisadministratie niet op ingericht om er er rekening mee te houden." Dat is wat ik ook wilde aangeven. Wat iemand verdient bij een tweede werkgever, daar kan een eerste werkgever geen rekening mee houden. Je totale inkomen zal je zelf bij de belastingdienst moeten aangeven. Pas dan wordt duidelijk in welke schijf je (totaal)inkomen valt.

Het beste antwoord

U heeft eigenlijk maar beperkt mogelijkheden om bijbetaling achteraf te voorkomen.
1. Op de baan met het lagere inkomen wordt momenteel geen loonheffingskorting toegepast.Op uw baan met het hogere inkomen wel.
Dit is regulier, de gangbare gang van zaken.

Maar u heeft geconstateerd dat door de optelling van inkomen een deel van uw inkomen in schijf 2 terechtkomt en dat u daardoor achteraf belasting moet bijbetalen.
Er zijn nu pakweg 3 mogelijkheden:

1. U vraagt werkgever 1 om de loonheffingskorting eruit te halen. U krijgt minder netto loon per maand. Achteraf krijgt u geld terug, omdat er over de eerste € 6000 geen belasting betaald hoeft te worden.
Mijn advies zou zijn: in uw situatie dit niet doen.

2. U kunt om een Voorlopige Aanslag vragen. Dat is eigenlijk belastingaangifte doen over het lopende jaar. U voorkomt nabetaling. Of in elk geval hoeft er dan maar heel weinig achteraf betaald te worden en u krijgt misschien nog iets terug.
Vragen om een VA zou in uw situatie kunnen.

3. U houdt er rekening mee dat er elke maand te weinig loonheffing wordt afgedragen. U spaart dit bedrag en bij de aangifte kunt u de aanslag zonder moeite in 1 keer betalen. Als de aangifte vóór 1 juli wordt behandeld en afgewerkt hoeft u geen rente te betalen. Over het gespaarde bedrag krijgt u wel rente. Natuurlijk niet veel: 0,5% over € 1000 nabetaling is € 5 (....)
Nadeel van optie 3 is dat u betalingsdiscipline moet hebben. Als u onderweg het geld uitgegeven heeft, moet de aanslag van € 1000 nog wel worden betaald.

Succes bij het kiezen uit de drie opties!
fisbel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw toegelichte antwoord! hier heb ik veel aan! Wie weet zijn er ook andere mensen die mee lezen die ook wat aan uw uitleg hebben.