Hoeveel kost het ongeveer om op 19-jarige leeftijd op jezelf te gaan wonen?

Natuurlijk verschilt dat enorm, maar hoeveel geld ben je over het algemeen kwijt aan een klein huisje/flatje als je snel op jezelf wil?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik woon in het Noorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Dat verschilt inderdaad enorm per regio (en niet per leeftijd; huizen worden niet duurder naarmate je ouder wordt, en boodschappen ook niet, hooguit een enkele verzekering), maar gemiddeld kun je er ongeveer van uitgaan dat je ongeveer een derde tot de helft van je nettosalaris kunt 'verwonen'. Dat is dus uiteindelijk de doorslaggevende factor die bepaald of je met jouw inkomen op jezelf kunt in een huis, in een flatje of in een bezemkast. Als je aan de 'goede' kant van het IJsselmeer in het noorden zit (de rechterkant dus van bovenaf op de landkaart gezien), zijn de huizen relatief een stuk goedkoper, wat de kans vergroot dat je lekker kunt wonen, maar is het aanbod anderzijds wel weer kleiner.

Het is dus niet de prijs van de woning die bepaald wat op jezelf wonen gaat kosten, maar de hoogte van je inkomen. Reken er echter wel op dat een klein huisje van redelijke kwaliteit in een goedkoop landsdeel al snel 300 tot 400 euro in de maand gaat kosten. Een flatje wellicht iets minder.

De gemiddelde huurprijs over het eerste kwartaal van 2010 lag rond de 700 (!!) euro in de maand, maar dat is ALLE huizen meegerekend, ook de exhorbitant dure in de dure gemeentes. Het gemiddelde voor de goedkoopste sociale huurwoninkjes ligt dus rond de helft van dat bedrag. Moet je wel een beetje geluk hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat ligt er toch wel aan in welk deel van Nederland je woont, in het westen is alles veel duurder dan in het noorden.
Ook de wijk waarin je wilt wonen kan enorm in de prijs schelen al is het in dezelfde plaats.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://biflatie.nl/artikelen/37-huizenmarkt/441-gemiddelde-huurprijs-stijgt-6-in-2009

Toegevoegd na 14 minuten:
Volgens de berekeningen van Pararius is Friesland met 8,06 euro per m2 de goedkoopste provincie om een woning te huren. In Noord-Holland betaalt men met 16 euro per m2 het dubbele. Dit beeld is enigszins vertekend daar de meeste woningen in Noord-Holland in Amsterdam worden aangeboden, wat het gemiddelde voor de gehele provincie beïnvloedt. Na de top-3 Noord-Holland (16 euro per m2), Zuid-Holland (12,28 euro per m2) en Utrecht (11,91 euro per m2), mogen Limburg (10,24 euro per m2), Noord-Brabant (10,07 euro per m2) en Drenthe (10,05 euro per m2) zich tot de duurste huurprovincies van Nederland rekenen. In alle andere provincies ligt de gemiddelde huurprijs per m2 tussen de 8 en 10 euro per m2 per maand.

Zowel de huurprijzen van eengezinswoningen, appartementen als villa's zijn in 2009 afgenomen ten opzichte van 2008 met respectievelijk -11,88%, -6,84% en -17,41%. Duidelijk is dat de meest luxueuze categorie het hardst wordt getroffen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Hmmmm, Noorden ik ook, Friesland en Drenthe staan ertussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wilt huren moet je in de grotere steden lang ingeschreven staan, dus dat kan niet snel.
Degene die jou dat het snelste kan vertellen is iemand van de woningverhuur in jouw gemeente.
Die kunnen je ook vertellen over huurtoeslag en eventueel anti-kraakwonen.
anneliez
13 jaar geleden
Dat ligt er natuurlijk aan. Hou er wel rekening mee, dat je geen huursubsidie krijgt als je 19 ben en geen kinderen heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
ow was verkeerde info van mij dan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gast22751, ja, maar huisjes/flatjes hangen niet aan de bomen. Er geldt voor betaalbare woningen een inschrijftijd.
Er is wel iets nieuws ontstaan: Studio kopen bijv, dan zijn de maandkosten redelijk laag, maar of dan kan met een studiebeurs weet ik niet. Kijk even zelf op deze site:
http://www.studiolife.nl/overstudiolife.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@anneliez, nee jouw info was prima, klopt dat de woningbouw kunnen vertellen over huursubsidie, ook als je er niet recht op heb.
kijk eens op onderstaande links, of google op sociale huurwoningen in de plaats waar je wil gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een student heeft ongeveer 800 euro per maand nodig om rond te kunnen komen. Dus ik denk dat jij dat ook minimaal nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je goedkoop wil wonen kan je het via HOD of een dergelijk bedrijf doen. Die willen graag dat er iemand op een huis past en dan is het betaalbaar.