Wat moet ik allemaal hebben/kunnen om ZZP-er te worden?

Ik wil mensen helpen met computerproblemen en mijn diensten als webprogrammeur aanbieden. Kan iemand mij eenvoudig uitleggen waar ik bijvoorbeeld moet inschrijven en welke eisen er zijn. Ik verdrink ongeveer in alle informatie...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat je nodig hebt: - Een inschrijving bij de KvK. Tegenwoordig moet iedere ondernemer zich inschrijven, er is geen vrijstelling meer voor vrije beroepen. - Een aanmelding bij de belastingdienst. Dat kan tegelijkertijd met je inschrijving bij de KvK geregeld worden. Je krijgt dan ook een btw-nummer. Je krijgt bericht hoe vaak je btw-aangifte moet doen (meestal ieder kwartaal). Doe dat ook, zelfs als je niets hebt aan te geven, anders doen ze een schatting en is het eerst betalen (plus boete), dan pas terugkrijgen (exclusief boete). - Een deugdelijke administratie die voldoet aan de eisen van de belastingdienst. Neem een boekhoudpakket voor op de computer, of als je van jezelf weet dat administratie niet je sterkste punt is, besteed het dan uit. Dit is van levensbelang voor iedere onderneming. En nee, een map waar je alle inkomende en uitgaande facturen in stopt, is niet genoeg als bedrijfsadministratie. - Een urenadministratie. Dit is van belang voor de aftrekposten die je later nog kunt hebben. Als je een partner hebt die meehelpt bij het opzetten van je onderneming, hou zijn/haar uren dan ook bij voor eventuele latere meewerkaftrek. - Een VAR, Verklaring Arbeidsrelatie. Bij de aanvraag vertel je o.a. hoeveel klanten je in een jaar denkt te zullen hebben (tip: minstens zeven). Deze verklaring garandeert aan je opdrachtgevers dat ze niet ineens als werkgever worden gezien (met jou dus in loondienst), en dat ze dus niet achteraf ineens allerlei werkgeverspremies hoeven te betalen. Een VAR vergroot dus je kans om ingehuurd te worden. In de bronnen de allerbeste beginpunten om te starten als ondernemer: de KvK en de Belastingdienst. Oh, en iets dat ik je hopelijk niet hoef te vertellen: zorg voor back-ups. Zorg voor back-ups die fysiek op een andere plaats zijn dan je administratie zelf.

Bronnen:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ond...
http://www.kvk.nl/bedrijf_starten/

Ga eens een bezoekje brengen bij de Kamer van Koophandel. Daar kan men je helpen met al je vragen.

Informeer bij de Kamer van Koophandel in de buurt, dit gaat meestal na een telefonische afspraak en kijk even via internet wat je voor vergunningen nodig hebt in jou gemeente. Bij de belasting kun je info krijgen over de BTW tarieven, meestal is dat 6% voor dienstverlening en je moet je aanmelden bij de belasting. Ook kun je informeren naar startersaftrek bij de belasting. Veel succes ermee.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100