Wat moet ik allemaal hebben/kunnen om ZZP-er te worden?

Ik wil mensen helpen met computerproblemen en mijn diensten als webprogrammeur aanbieden. Kan iemand mij eenvoudig uitleggen waar ik bijvoorbeeld moet inschrijven en welke eisen er zijn. Ik verdrink ongeveer in alle informatie...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wat je nodig hebt:

- Een inschrijving bij de KvK. Tegenwoordig moet iedere ondernemer zich inschrijven, er is geen vrijstelling meer voor vrije beroepen.

- Een aanmelding bij de belastingdienst. Dat kan tegelijkertijd met je inschrijving bij de KvK geregeld worden. Je krijgt dan ook een btw-nummer. Je krijgt bericht hoe vaak je btw-aangifte moet doen (meestal ieder kwartaal). Doe dat ook, zelfs als je niets hebt aan te geven, anders doen ze een schatting en is het eerst betalen (plus boete), dan pas terugkrijgen (exclusief boete).

- Een deugdelijke administratie die voldoet aan de eisen van de belastingdienst. Neem een boekhoudpakket voor op de computer, of als je van jezelf weet dat administratie niet je sterkste punt is, besteed het dan uit. Dit is van levensbelang voor iedere onderneming. En nee, een map waar je alle inkomende en uitgaande facturen in stopt, is niet genoeg als bedrijfsadministratie.

- Een urenadministratie. Dit is van belang voor de aftrekposten die je later nog kunt hebben. Als je een partner hebt die meehelpt bij het opzetten van je onderneming, hou zijn/haar uren dan ook bij voor eventuele latere meewerkaftrek.

- Een VAR, Verklaring Arbeidsrelatie. Bij de aanvraag vertel je o.a. hoeveel klanten je in een jaar denkt te zullen hebben (tip: minstens zeven). Deze verklaring garandeert aan je opdrachtgevers dat ze niet ineens als werkgever worden gezien (met jou dus in loondienst), en dat ze dus niet achteraf ineens allerlei werkgeverspremies hoeven te betalen. Een VAR vergroot dus je kans om ingehuurd te worden.

In de bronnen de allerbeste beginpunten om te starten als ondernemer: de KvK en de Belastingdienst.

Oh, en iets dat ik je hopelijk niet hoef te vertellen: zorg voor back-ups. Zorg voor back-ups die fysiek op een andere plaats zijn dan je administratie zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Een uitgebreid en duidelijk antwoord! En over back-ups hoef je me niets te vertellen inderdaad ;-) Reuzebedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan! En ik dacht inderdaad al wel dat je als IT'er het belang van back-ups zou kennen, maar ik heb het er voor de volledigheid maar bijgezet omdat er héél veel kleine ondernemers zijn die daarmee de boot ingaan. Zelf hebben we mijn bedrijfsadministratie en die van mijn man altijd versleuteld op een cd gebrand en opgestuurd naar mijn schoonouders, dan zou zelfs een brand de administratie niet kunnen vernietigen. We hebben gelukkig nooit brand gehad, maar ik heb de back-up wel eens hard nodig gehad toen mijn PC onverwacht de geest gaf. Mijn boekhouding stond wel online, maar de rest had ik (afgezien van de back-up) alleen lokaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Backups heb ik helaas ook weleens nodig ja... Bedankt voor je antwoord, ik ga eens kijken of het me lukt (ZZP-er worden)!

Andere antwoorden (2)

Ga eens een bezoekje brengen bij de Kamer van Koophandel. Daar kan men je helpen met al je vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Informeer bij de Kamer van Koophandel in de buurt, dit gaat meestal na een telefonische afspraak en kijk even via internet wat je voor vergunningen nodig hebt in jou gemeente.
Bij de belasting kun je info krijgen over de BTW tarieven, meestal is dat 6% voor dienstverlening en je moet je aanmelden bij de belasting. Ook kun je informeren naar startersaftrek bij de belasting.
Veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt niet, de meeste diensten (en zeker de diensten die gert wil gaan verlenen) vallen onder het hoge btw-tarief van 19%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel SuzyQ, dat wist ik ook niet zeker daarom stond er ook bij vraag info bij de belasting.
Wij hebben een B&B en dan is het 6% en een adviesbureau en dat is 19% en ik vind het nog steeds raar dat verschil want het is toch allebei een vorm van dienstverlening.
De belasting maakt het u......ha,ha.