hoeveel kan je voor de grondvangen?

de gemeente wilt stuk grond hebben ongeveer 1 hectare ze gaan ik park een brede school maken maar dan hebben ze compisatie nodig voor park hoeveel kan je dan vangen voor 1 hectare grond hoeveel per vierkante meter
het is in kop van noordholland en er staat alleen gras op met een haag van afscherming van park af

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Volgens mij moet je contact opnemen met een gespecialiseerde makelaar. Er is toch een programma, hooge hakken strakke pakken bij SBS6. Daar zat toch zo'n makelaar in die doet in dit soort zaken.
Er is zelfs een bedrijf wat doet in begeleiden bij verkoop voor grond die onderhevig is aan bestemmingswijziging. Citaat: "Want dan wordt uw grond ineens écht veel waard. In dat geval is HollandsGrond de aangewezen partij om namens alle kavelbezitters te onderhandelen met de geïnteresseerde ontwikkelingspartij".

Het lijkt mij dat zij meer met dit bijltje hebben gehakt.

Succes,

WST
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De gemeente wil die grond kopen?

Dan weten zij ook wat de grondprijs is.

Dat is erg verschillend op verschillende plaatsen in Nederland.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk ook eens hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/nederland-grondprijs-hoogste.47095
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt sterk af van hoe goed je in onderhandelen bent. De gemeente is verplicht om het stuk park, dat ze gaan bebouwen te gaan compenseren, dus de gemeente zit met een bepaalde druk. Hier kan je gebruik van maken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik kan geen recente getallen vinden; Het is uiteraard zeer afhankelijk van het huidige bestemmingsplan. Ik DENK dat de gemeente vaste tarieven hanteerd, en je gewoon een bod zal doen, waar weinnig over te onderhandelen zal vallen.

[http://www.particulieropdrachtgeverschap.nl/artikelen/4/554/Prijzen_van_grond_gaan_alle_kanten_op.html]
Op 31 juli 2009:
Gemeenten zijn het afgelopen halfjaar flink gaan bewegen met hun grondprijzen. In sommige provincies zijn de prijzen met meer dan 20% verhoogd, terwijl in andere provincies juist bouwgronden worden gedumpt. Zo kost een kavel in Flevoland ondanks de economische crisis nu een kwart meer dan in de eerste helft van 2008. Gemeenten in Groningen vragen juist ruim 30% minder voor bouwgrond.

Dit blijkt uit de jongste cijfers van het Kadaster, dat alle gegevens rondom koopwoningen bijhoudt. Het gaat om wat particulieren moeten betalen voor de grond voor hun nieuwe huis. De bedragen die projectontwikkelaars betalen, kan het Kadaster niet leveren, maar volgens de vereniging voor ontwikkelaars en bouwondernemers NVB zijn de ontwikkelingen voor hen vergelijkbaar.
Nu woningen overal minder waard worden, zou het logisch zijn dat gemeenten ook minder geld vragen voor een bouwkavel. Toch blijkt dat maar in vier provincies het geval te zijn. Alleen in Zuid-Holland, Drenthe, Noord-Holland en Groningen was de prijs het afgelopen halfjaar lager dan in dezelfde periode een jaar geleden.
In alle andere provincies blijft de bouwprijs stijgen, met Flevoland als uitschieter. 'Onze gemiddelde prijs is nu euro 375 per vierkante meter', zegt een woordvoerder van groeigemeente Almere. 'In 2006 was dit nog euro 260. Ik weet niet hoeveel de prijs in de afgelopen maanden is gestegen. Maar hij is bij ons zeker niet gedaald. Dat hoeft ook niet, want er worden nog genoeg kavels verkocht.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van het bestemmingsplan af. Zit er een bouw kavel op dan levert het goed geld op maar is het gewoon argrarische grond dan brengt het minder op.
De gemeente kan je precies vertellen waar je mee te maken hebt en wat ze er voor willen betalen.
Maar het hangt er ook nog maar helemaal vanaf of er nog asbest in de grond zit of dat er wat anders mee is en in welke gemeente de grond ligt. Want per gemeente verschilt de prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je het beste kunt doen, is via bet kadaster opvragen voor welke bedragen de grond in de buurt in de afgelopen periode verkocht is. Zo krijg je een aardig idee van de agrarische waarde van grasland bij jou in de omgeving.

Als er b.v. in het bestemmingsplan al een woonbestemming op staat is de waarde van de grond vele malen hoger dan de agrarische waarde, maar ik ga er van uit dat jij als eigenaar dat dan wel zou weten. Bestemmingsplannen zijn openbaar en die kun je dus bij de gemeente zo inkijken.

Met deze waarde in het achterhoofd, plus een bedrag voor gederfde inkomsten (doordat je het grasland niet meer kunt gebruiken) kun je de onderhandeling ingaan met de gemeente. Als je dit zelf niet wilt of kunt, kun je hiervoor ook een agrarische makelaar inschakelen. Dat kost wel wat, maar die weet precies waar hij allemaal op moet letten bij verkoop van grond. Laat het niet aankomen op onteigening want daar wordt je over het algemeen echt niet beter van.

Toegevoegd na 45 minuten:
Gezien jouw toevoegingen (onduidelijkheid over het bestemmingsplan, een gemeente die geheimzinnig doet) zou ik zeker eens een gesprekje gaan voeren met een agrarische makelaar.