Heb je na je scheiding nog recht op een deel van een erfenis die je expartner krijgt

Deze vraag kwam naar voren tijdens een gesprek met kennissen. Goede vraag zei ik!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

ik weet niet zeker maar heb wel eens gehoord dat je 18 jaar getrouwd moet zijn geweest
dat geldt ook voor het weduwepensioen
langer dan 18 jaar getrouwd heb je recht op het weduwe pensioen ook al ben je gescheiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn bij de scheiding, zeker voor het pensioen.

Andere antwoorden (6)

ik dacht dat als de erflater sterft voordat de scheiding uitgesproken is, je er nog recht op hebt, daarna niet meer

Toegevoegd na 4 minuten:
misschien heb je iets aan de link
anneliez
13 jaar geleden
Nee gescheiden is gescheiden dus je hebt geen recht op een erfenis. Daarnaast kan het ook zijn dat de erflater je partner sowieso uitsluit in zijn/haar testament en dus bepaalt dat iets buiten de boedel blijft ook al ben je in gemeenschap van goederen getrouwd.

Toegevoegd na 33 seconden:
Inderdaad als de scheiding nog niet officieel is dan kan je het laten betrekken in de boedelscheiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt er helemaal aan op welke huwelijkse voorwaarden je getrouwd bent en hoe je je scheiding weer geregeld hebt. als je niet 'goed' scheidt, heeft je ex inderdaad recht op een deel van de erfenis van bijvoorbeeld je ouders.
....was laatst nog in de familie... hoop ellende.. dus mensen... zorg dat je je zaakjes goed regelt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je me er iets meer over vertellen? Want jou versie van het verhaal lijkt het meeste op wat ik zelf gedacht had!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je slechts apart woont en ook niet offieciiel van tafel en bed gescheiden is, gelden de erfregels zoals van getrouwden. Ieder de helft dus.
Nee. Na de scheiding vervallen alle rechten op financien die de expartner toevallen, door wat dan ook.
Het is jammer maar waar.

Alleen pensioenrechten niet. Daar kun je een beroep op doen als je expartner 65 wordt bij het betreffende pensioenfonds of de verzekeringmaatschappij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
Klopt +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ineke, jouw verhaal is ook maar betrekkelijk waar inzake pensioenen. Ik zal daar een vraag van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die min is niet van mij, want ik kan geen minnetje geven gezien mijn puntenaantal.
Helaas heb ik door overlijden van mijn vader en een zeer ingewikkelde erfenissituatie dingen tot op de bodem uit moeten zoeken.
Groot probleem was tegengestelde informatie van notarissen van notabene EEN notariskantoor.
Pas bij het vrijkomen van de erfenis , doorgaans drie maanden NA overlijden , ontstaan rechten (en plichten) uit het testament.
Is voor die tijd de scheiding rond, dan zal een claim van de ex doorgaans (tenzij testamentair vastgelegd) geen deel van de erfenis meer vervallen aan de ex.
De situatie heeft mij ook geleerd dat je eigenlijk onder alle omstandigheden beneficiair moet accepteren.
Ook als er veel middelen lijken te zijn weet je nog niet welke "lijken" uit de kast komen, vooral als er eerdere huwelijken van overledene bestaan hebben.
Tevens kunnen substantiele legaten afgedragen moeten worden, zodat per saldo weinig of niets dan de ellende voor de nabestaanden overblijft.
Niet zelden trekken dan de net niet ervende exen dan alsnog aan het langste eind omdat ook schulden vererven bij acceptatie van de erfenis.
Overigens is een erfenis niet te weigeren bij minderjarigen in de erflijn, aan dezen vervalt dan automatisch de erfenis op beneficiaire gronden.
Vergis je niet, al is er niets te erven, vereffenaar ben je als directe familie vaak evenzogoed, ook bij beneficiaire acceptatie. De daaruit voortvloeiende kosten (doorbetalen huur , gemeentelijke belasting, gas water licht en andere verplichtingen vallen aan de beneficiair erven.
Het opleveren van de woning en vooral het leeghalen en schoonmaken is zo kostbaar dat de inboedelwaarde daar vaak NIET tegenop weegt.
Ik wil de mensen van GV alleen maar even goed waarschuwen dat achter het woord erfenis niet alleen veel persoonlijk, maar ook nog eens veel financieel leed weg kan komen wat lang niet allemaal fiscaal verhaald kan worden.
Ik zal me wel niet populair maken met dit antwoord......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik mag toch hopen van niet want als de moeder van mijn ex komt te overlijden erft mijn ex al haar schulden. Misschien hangt het nog al van hoe je met je ex getrouwd bent geweest? In gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden, maar ik denk haast dat je nergens geen aanspraak meer op kan doen. Gezamelijke kinderen wel. Die erven hun kindsdeel. En wanneer dat alleen uit schulden bestaat accepteer je gewoon niks.
Maar wanneer het niet gaat om schulden maar om hele grote geld bedragen zou je als ex partner misschien via de alimentatie die je ontvangt nog iets mee kunnen pikken.
Overigens geld dat niet voor goederen.